Grattis! Eskilstuna är årets återvinningskommun i Sverige!

Grattis! Eskilstuna är årets återvinningskommun i Sverige!

Eskilstuna har fått utmärkelsen Årets Återvinningskommun i Sverige. Som första återvinningsbolag i hela EU har Eskilstuna Energi och Miljö AB infört optisk färgsortering av sex fraktioner - en unik och innovativ återvinningsmodell för hushållsavfall. Detta har gett Eskilstuna priset som årets återvinningskommun.

Utnämningen och prisutdelningen genomfördes under återvinningsgalan den första december på Nalen i Stockholm. En stolt Jörgen Björnfot, affärsområdeschef för Återvinning på Eskilstuna Energi och Miljö AB, tog emot priset under kvällen.

- Jag tycker att det är fantastiskt kul och det känns väldigt bra att Eskilstuna är årets återvinningskommun. Eskilstuna har en unik återvinningsanläggning I världsklass och i mina ögon världens bästa medarbetare. Jag känner mig stolt, säger Jörgen.

Juryns motivering lyder ”Årets återvinningskommun ska enligt tävlingskriterierna  ha effektiviserat förutsättningarna för att återvinna avfall i allmänhet och producentansvarsmaterial i synnerhet. Årets vinnare har verkat genom pragmatiska lösningar och i samförståndstankar. Kommunen har på ett unikt och innovativt sätt tagit hand om invånarnas avfall, och satsat på viktiga återkopplingar som information och statistik. Årets återvinningskommun har satt sorteringen i fokus och därigenom bidragit till att öka materialåtervinningen och samtidigt kunnat hålla en god materialkvalité.  Årets återvinningskommun: Eskilstuna.”

Återvinningsgalan, som startade 2009, är sprungen ur Sveriges tyngsta miljöpris Swedish Recycling Award. I år är det tredje gången som galan arrangeras av Recycling & Miljöteknik.

För mer information kontakta gärna:

Jörgen Björnfot Affärsområdeschef Återvinning, Eskilstuna Energi och Miljö AB