Hävt bevattningsförbud i Bälgviken och Näshulta

Bevattningsförbudet som infördes den 15 juli i orterna Bälgviken och Näshulta upphör nu att gälla.

- Produktionskapaciteten är nu på normal nivå och grundvattennivåerna har återhämtat sig något. Därför kan vi häva restriktionerna, säger Markus Nylander, produktionschef för vatten och avlopp.

Sedan bevattningsförbudet infördes har vattenförbrukningen i området sjunkit med cirka 20 procent.

- Det tackar vi ortsborna för! Samtidigt är det alltid viktigt att tänka på att inte slösa på dricksvattnet i onödan. Därför hoppas vi att den goda vanan att använda vattnet på ett hållbart sätt fortsätter även utan restriktioner, säger Markus Nylander.

Vad innebär ett bevattningsförbud?

• Det är inte tillåtet att vattna gräsmattor, blommor eller dylikt i trädgårdar med spridare eller slang.
  • Det är inte heller tillåtet att fylla eller byta ut vatten i pooler.
  • Du som har vatten från egen brunn omfattas inte av bevattningsförbudet. Det gäller enbart kommunalt vatten.

3 tips på hur du enkelt kan spara vatten

1. Samla regnvattnet i en tunna och använd det till trädgårdsbevattning. Om du måste vattna i trädgården, gör det på kvällen eller tidig morgon så att inte vattnet dunstar bort. Tänk på att en vattenspridare kan göra av med 150 liter på 20 minuter, det innebär över 400 liter på en timme. Vattna med vattenkanna istället.
  2. Duscha istället för att bada i badkar. Stäng av vattnet i duschen när du tvålar in dig eller schamponerar håret. En dusch på tre minuter motsvarar i snitt 36 liter vatten medan en dusch på 10 minuter förbrukar cirka 120 liter vatten. Om du ställer en klocka märker du tydligare hur länge du duschar.
  3. Stäng kranen när du borstar tänderna. Då sparar du upp till sex liter vatten i minuten. Om du gör det två gånger om dagen och stänger av två minuter, sparar du upp till 24 liter vatten per person och dag. Det blir 100 liter per dag för en familj på fyra personer!

Markus Nylander, produktionschef vatten och avlopp, 016-10 67 05.