Infrastrukturministern Åsa Torstensson besöker Eklången som med egna insatser skaffat sig fiberbredband

På måndag 7 september får den lilla byn Eklången i Eskilstuna besök av infrastrukturminister Åsa Torstensson. Hon vill veta hur Eklångenborna, som under år 2006-2008 med egna krafter, bar sig åt för att skaffa sig fiberbredband.

Eklången är en typisk landsortsby med cirka hundra invånare. Här finns ett fungerande byalag och i augusti 2006 bildade byborna "Eklången Bredband ekonomisk förening".

Efter långdraget och mödosamt arbete med projektering, kalkylering, förberedelser av upphandlingar, inköp, offerter och bidragsansökningar bidrog slutligen Eskilstuna kommun med en halv miljon kronor men några statliga stöd fick inte Eklångenborna. Byn och medlemmarna har för övrigt bidragit med eget arbete och pengar för att få projektet i hamn och i december 2008 var bredbandet ett faktum för de 62 fastighetsägare som anslutit sig till föreningen. Eklångens fibernät är nu äntligen anslutet till Eskilstuna stadsnät vid Ärla som ligger en mil från Eklången.

- Hög kapacitet och möjligheten att fritt välja leverantörer gör stadsnätet attraktivt, säger Robert Berlin Stadsnätschef på Eskilstuna Energi och Miljö. Det är härligt att se ett sådant här engagemang för att få stadsnät hem till sin bostad, fortsätter han.

- Vi har haft ett bra samarbete med Eskilstuna Energi och Miljö och vi hade redan i uppstarten ett möte med ordförande Ann-Sofie Wågström och Eskilstuna Energi och Miljö, säger Mario Matteoni boende i Eklången.

För mer information ta kontakt med:

Mario Matteoni, Grindstugan, Eklången

Tel: 016-74241, E-post: ordochbild.mario@telia.com