Ingen höjning av elnätspriset inom Eskilstuna Energi och Miljös elnätsområde

Ingen höjning av elnätspriset inom Eskilstuna Energi och Miljös elnätsområde

I onsdags kom förvaltningsrättens beslut om intäktsramar för elnätsföretag under tillsynsperioden 2012–2015. Förvaltningsrätten har bland annat kommit fram till att Energimarknadsinspektionen inte har haft rätt att tillämpa den så kallade övergångsmetoden.

Energimarknadsinspektionen och andra intressenter varnar därför nu för att nätbolagen kommer att höja elnätspriserna kraftigt efter onsdagens dom. Domen kommer dock inte att påverka Eskilstuna Energi och Miljös elnäts prisutveckling.

I dagsläget ser vi inget behov av att göra någon ökning av elnätspriset under 2014 och det här beslutet förändrar inte den bedömningen. Vi arbetar långsiktigt och investerar löpande i elnäten för ökad leveranssäkerhet och utveckling av näten. De eventuella prisjusteringar som vi kommer att göra kommande år grundar sig på behovet av förnyelse av elnätet och verksamhetskostnader. Det är därför fel att säga att beslutet med automatik innebär att kundernas avgifter höjs, säger Sten Pettersson, vd för Eskilstuna Energi och Miljö Elnät AB.

Vid frågor kontakta gärna:

Christer Wiik, Utvecklingsingenjör Elnät, Eskilstuna Energi och Miljö AB, 070-340 22 07