Ny färgsorteringspåse ger textilierna en andra chans

Ny färgsorteringspåse ger textilierna en andra chans

Åtta kilo textilier slänger vi i Sverige per person – varje år. Detta enligt siffror från Naturvårdsverket. Nu lanserar Eskilstuna Energi och Miljö en rosa färgsorteringspåse där villor i Eskilstuna kan sortera både trasiga och hela textilier. Tanken är att påsen ska göra det smidigare att återvinna exempelvis kläder, lakan och gardiner – och att de där åtta kilona som idag hamnar i hushållsavfallet ska komma till nytta.

Sedan 2011 erbjuds alla som bor i villa i Eskilstuna kommun att sortera sitt avfall i sex olika materialslag. Systemet innebär att de boende sorterar sitt hushållsavfall i olikfärgade plastpåsaroch därefter slänger dessa påsar i sitt gröna avfallskärl. Avfallet körs sedan till den optiska färgsorteringsanläggningen på Lilly Nyby i Eskilstuna, där påsarna sorteras efter färg och sen går vidare till återvinning. Färgsorteringen har varit en stor framgång för miljön, det brännbara avfallet har minskat med 54 procent sedan systemet infördes.

Nu introduceras alltså en ny färgsorteringspåse, avsedd för textilier. Från och med vecka 36 kommer Eskilstuna Energi och Miljö att skicka ut en trycksak som villabor i Eskilstuna kommun kan hänga på brevlådan för att få hem den rosa påsen. Utskicket kommer att ske allt eftersom under hösten, alla kunder kommer inte att få trycksaken samtidigt.

– Att återvinna textilier är ett självklart nästa steg i färgsorteringen. Vi vill hjälpa Eskilstunaborna att leva hållbart och då är den rosa påsen en viktig pusselbit, säger återvinningschef Vesa Hiltula.

När den rosa påsen sorteras ut på Lilla Nyby skickas den vidare till en ny toppmodern sorteringsanläggning i Avesta. Användbara kläder går till Human Bridge och deras välgörenhetsarbete. De trasiga textilierna sorteras optiskt efter fibertyp och återvinns sedan. Ull kan spinnas om och bli nya produkter, visst textilmaterial kan användas inom industrin som till exempel isolering i bilar eller tvättmaskiner.

Alla återvinningspåsar ska knytas ordentligt med dubbelknut. Detta är extra viktigt med den rosa påsen. Annars riskerar innehållet att smutsas ned under resan från avfallskärlet till färgsorteringsanläggningen. Textilierna som läggs i påsen måste vara torra och någorlunda rena. Exempelvis ska inte oljiga arbetskläder slängas i påsen.

– Eskilstunabor i lägenhet eller radhus har självklart också möjlighet att lämna textilier till återvinning, men då i containrar på våra återvinningscentraler. Där kan även villaägare lämna textilier som är för skrymmande för att få plats i den rosa färgsorteringspåsen. Man kan även lämna sina användbara textilier till ReTuna Återbruksgalleria eller till någon lokal second hand-butik. Så länge textilierna inte hamnar i det övriga hushållsavfallet är vi glada, säger Vesa Hiltula.

Siffra

Åtta kilo textilier slänger vi i Sverige per person – varje år. (Källa: Naturvårdsverket)

Fakta/Detta kan du lägga i rosa påsenKläder Mjuka accessoarer, som sjalar
Gardiner
Handdukar
Gosedjur Påslakan
Kuddfodral

Fakta/Alla är skyldiga att sortera

Alla medborgare ska sortera ut returpapper, pappersförpackningar, plastförpackningar, metallförpackningar, farligt avfall (exempelvis batterier) och grovavfall. Detta enligt Miljöbalkens avfallsförordning. Färgsorteringen är en service som gör det enkelt för villaägare i Eskilstuna att göra rätt.

Läs mer på vår hemsida eem.se för mer information om textilinsamling.

Vesa Hiltula

Affärsområdeschef Återvinning