Ny renhållningstaxa börjar gälla 1 juni – det ska löna sig att sortera bättre

Den 30 mars beslutade kommunfullmäktige om ny renhållningstaxa för Eskilstuna Kommun. Taxan börjar gälla den 1 juni.

I snitt höjs taxan med 0,8 procent för att täcka ökade kostnader för bland annat matavfallsbehandling samt förbränningsskatt. För ett villahushåll med sortering i ett 190-literskärl och tömning varannan vecka innebär det en ökad kostnad med 2 kronor i månaden.

- En omfördelning har gjorts mellan den fasta och den rörliga avgiften. Den fasta kostnaden sänks och den rörliga ökar, vilket gör att abonnenter som sorterar sitt avfall främjas. Den nya taxan påverkar främst flerfamiljshus och ger incitament för fastighetsägare att tillsammans med de boende i fastigheten förbättra sorteringen, säger Kent Briby, operativ chef för Återvinning.

En genomsnittlig påse med övrigt hushållsavfall innehåller cirka 60 procent matavfall och förpackningsmaterial som hade kunnat återvinnas om det sorterats rätt.

- För att skapa ett hållbart samhälle måste vi ta sorteringen till nästa nivå och bli ännu bättre. Vi har mycket tips och råd för hur man som fastighetsägare kan förbättra sorteringen i huset. Kontakta oss så hjälper vi till, säger Kent Briby.

Framöver kommer förändringar i omvärlden att påverka avfallsabonnemang. Ansvaret för insamling av tidningar flyttas från producenterna till kommunerna. Det planeras även för en ny förordning som innebär att producenterna ska ta det ekonomiska ansvaret för insamling av förpackningar i nära anslutning till fastigheter.

- Det skulle kunna innebära sänkta kostnader för fastighetsägare, men det förutsätter att de har en fungerande avfallssortering i huset, säger Kent Briby.

Kent Briby, operativ chef för Återvinning, 016-10 63 10.