Frida Krook, Thomas Becker och Benny Skyttman.

Ny restaurang öppnar i ReTuna Återbruksgalleria

Hållbar mat där exklusiva, överblivna råvaror får en andra chans. Bistro ReTuna öppnar fredagen den 30 oktober och utlovar ett nytt koncept.

Frida Krook, med bland annat Marys Café på cv:t, kommer tillsammans med Thomas Becker att ansvara för och driva Bistro Retuna. Måltidsentreprenören Benny Skyttman står bakom konceptet.

- Bistro ReTuna vill bjuda på smakrika och hållbara måltider. Varje dag serveras en härlig lunch, där vi i största mån använder överblivna råvaror som köps in från utvalda leverantörer. På så vis kan vi servera en tallrik med exklusiva råvaror – till ett bra pris. När gästen plockat ihop sin lunch från buffén, vägs tallriken. Gästen betalar endast för det hen tagit, säger Benny Skyttman.

Maten som eventuellt blir över säljs som matlådor via appen Karma.

- Idén till lunchkonceptet kommer från Restaurang K-märkt i Stockholm, som jag har samarbetat med i flera år, säger Benny Skyttman.

Sofia Bystedt är centrumledare för ReTuna Återbruksgalleria och glad över tillskottet.

- Det här är en strålande affärsidé och jag är imponerad av hur de tar tillvara på råvarorna. Bistro ReTuna kommer verkligen att höja besökarnas upplevelse av ReTuna ytterligare ett snäpp, säger hon.

Frida Krook och Thomas Becker ska driva Bistro ReTuna

Frida Krook har ett gediget intresse för mat och dryck samt flerårig utbildning inom måltids- och dryckeskunskap. Hon har startat och drivit välrenommerade Marys Café utanför Eskilstuna, samt en resort i Filippinerna tillsammans med sin man.

Kocken Thomas Beckers meritlista är lång, han har bland annat drivit Högsjö Wärdshus.

För mer information, vänligen kontakta:

Benny Skyttman, måltidsentreprenör, 070-61 99 576.

Sofia Bystedt, centrumledare ReTuna Återbruksgalleria, 016-10 64 27.

ReTuna drivs av Eskilstuna Energi och Miljö

ReTuna Återbruksgalleria och Retuna Återvinningscentral drivs av det kommunägda bolaget Eskilstuna Energi och Miljö, EEM.

EEM är ett kommunalt bolag som har i uppdrag att bedriva konkurrenskraftiga verksamheter inom energi- och miljöområdet. EEM ska leverera optimal nytta till kunder och invånare – med minimal miljöpåverkan. Målet är att vara ett föredöme och en inspirationskälla inom energi och miljö, samt skapa hållbar samhällsnytta för nuvarande och kommande generationer.