Nytt klimatsmart kraftvärmeverk i Eskilstuna Logistikpark

Eskilstuna Energi och Miljö planerar att bygga ett kraftvärmeverk i Eskilstuna Logistikpark som ligger i Kjula utanför Eskilstuna. Det nya kraftvärmeverket kommer att producera 100 % grön el och fjärrvärme, vilket ligger i linje med Eskilstuna kommuns klimatplan. Nu går Eskilstuna Energi och Miljö ut med samrådsunderlag till närboende, myndigheter och intresseorganisationer.

Projektet KVV2 (Kraftvärmeverk 2) är fortfarande i planeringsstadiet och det är en lång process fram till ett beslut om att bygga ett nytt kraftvärmeverk. Ungefär halva tiden består av planering och förprojektering och om alla delar faller på plats har vi ett nytt kraftvärmeverk klart under 2018.

- Det nya kraftvärmeverket behövs för att kunna behålla låga priser och den leveranssäkerhet som vi har idag, men även för att möta de framtida behoven i Eskilstuna kommun, säger Ulf Björklund, Affärsområdeschef Värme på EEM.

- Vi har nu nått den punkt i projektet där vi kallar till samråd. Vi vill få in synpunkter och möta upp eventuella frågor som kan uppstå. Alla som planerar att starta eller bedriva en verksamhet som kräver tillstånd enligt miljöbalken ska samråda med såväl myndigheter som enskilda, t.ex. närboende, företag och intresseorganisationer. Det är en oerhört viktig process som måste genomföras på rätt sätt för att projektet ska landa väl, fortsätter Ulf.

Det nya kraftvärmeverket innebär många fördelar, både för miljön och ekonomiskt. Det ger ökad produktion av grön el och fjärrvärme. Eskilstuna kommuns klimatplan ska bidra till att förverkliga visionen och det strategiska målet om ekologisk uthållighet. Eskilstuna kommun ska vara en föregångare i arbetet att nå ett hållbart samhälle och det nuvarande kraftvärmeverket klarar inte målet att bli helt fri från fossila bränslen. Eskilstuna Energi och Miljö stödeldar med 2 % fossilt bränsle de kallaste timmarna på året och kan därför idag inte nå upp till en helt fossilfri produktion. Det nya kraftvärmeverket kommer att eldas med enbart biobränsle och eliminerar därmed utsläppen av koldioxid från fossila bränslen. Positivt är även att den tunga trafiken i centrala Eskilstuna kommer att minska i och med att den största delen av fjärrvärmeproduktionen kommer ske i det nya kraftvärmeverket i Eskilstuna Logistikpark. De kallaste dagarna tar vi emot cirka 80-120 lastbilar med biobränsle till kraftvärmeverket i centrala Eskilstuna, med den nya anläggningen kommer transporterna halveras.

- Vi har under året etablerat Södra Mälardalens Biobränsleterminal (SMB) ute i Eskilstuna Logistikpark, där vi idag lagrar biobränsle. Det nya kraftvärmeverket kommer att ligga i direkt anslutning till denna anläggning vilket är både praktiskt och miljömässigt förnuftigt, säger Ulf.

Det är inte enbart miljöhänsyn som ligger bakom satsningen på ett nytt kraftvärmeverk. De ekonomiska kalkylerna pekar dessutom på att ett nytt kraftvärmeverk blir en lönsam investering för Eskilstuna. Delar av det befintliga kraftvärmeverket som togs i drift 1986 börjar nu nå slutet på sin livslängd.

- Därför står vi inför beslut om stora investeringar oavsett hur vi väljer att gå vidare med ett nytt kraftvärmeverk. Dessutom kommer tilldelningsperioden av elcertifikat till det befintliga kraftvärmeverket att avslutas 2014, säger Ulf.

Elcertifikat är ett styrmedel för att stimulera produktion av förnyelsebar elenergi. När nu den befintliga anläggningen förlorar sin tilldelning på grund av åldersskäl innebär det årligen ett intäktsbortfall på cirka 60 miljoner kronor. Det nya kraftvärmeverket kommer att tilldelas elcertifikat.

Vid frågor är du välkommen att kontakta:

Ulf Björklund, Affärsområdeschef Värme, Eskilstuna Energi och Miljö AB, 070-340 21 26