ReTuna lockar med kreativ modekurs i helgen

Varje år slänger vi i Sverige 7,5 kg textilier per person. Hela 60 % av detta är hela och fullt användabara kläder. Nu har Naturvårdsverket på uppdrag av Regeringen satt upp mål om att mängden textilavfall ska minskas med 60 % fram till 2015.

ReTuna Återbruksgalleria kommer lördag 5 november att hålla en kostnadsfri workshop som går helt i denna linje. Det är den välkända och uppmärksammade textilkonstnärinnan Johanna Törnqvist som leder workshopen.

Johanna Törnqvist går ett steg längre än att minska textilavfallet och använder både kaffefilter och plastförpackningar i sina kreationer.
– Jag vill väcka frågor om konsumtion och hållbarhet, säger Johanna Törnqvist, som är utbildad i mode och textil på Studio Berçot i Paris och har lång erfarenhet av att undervisa, hålla kurser och workshops för både barn och vuxna.
Hon har väckt mycket positiv uppmärksamhet med sina utställningar och visar genom sina kreationer hur hon arbetar med slöjd, mode och återbruk. Hon utgår från återbrukat textilt material och förpackningsmaterial i plast och använder i sitt arbete skräp från sin egen, sin familjs och sina vänners dagliga konsumtion. Genom att blanda traditionellt hantverk med oväntade material förädlar hon skräpet.

– Fler och fler människor börjar nu bli medvetna om hållbarhet och även ställa krav på förändringar när det gäller konsumtion. Det är verkligen glädjande att det hålls sådana här kurser, som ger människor möjlighet att upptäcka hur roligt det kan vara att använda sin kreativitet. Och att ta vara på det som vi förr kallade skräp och som idag utgör värdefullt material, säger Karin M Ekström, professor i företagsekonomi och som forskar om hållbar konsumtion på Högskolan i Borås.

Precious trash Workshop är kostnadsfri och hålls lördag den 5 november klockan 12-15. Deltagarna får skapa smycken och andra kreationer av eget skräp, som plastpåsar, förpackningar, ­packband, snören, presentband, virkade dukar, t-shirts, med mera.

Program:

• Inledning med föredrag och bildvisning.
  • Introduktion av olika material och hur de kan användas på olika sätt.
  • Inspirationsworkshop där man får pröva på att sy/handarbeta i olika typer av material och färdigställa ett mindre föremål.

Återbruksmaterial, övrigt sömnadsmaterial och utrustning ingår.
    Deltagarna får gärna ta med eget återbruksmaterial i t e x kaffepåsar, plastpåsar, presentband eller t-shirts. Gärna mycket av samma sak!
    Det går bra att komma spontant men förhandsanmälan kan också göras till ­­info@retuna.se.

--------------------------------------------------------------------------------------------

För ytterligare information välkomna att kontakta:

Anna Bergström, Centrumledare. Telefon 070-089 38 93

Johanna Törnqvist, Textilkonstnärinna. Telefon 073-718 91 11