Ryssar vill sopsortera som Eskilstunaborna

Ryssar vill sopsortera som Eskilstunaborna

För ett halvår sedan hade Lilla Nyby på Eskilstuna Energi och Miljö besök av ledningen från staden Odintsovo utanför Moskva. De var mycket intresserade av Eskilstunas sätt
att sopsortera.
I förra veckan antog de en ny plan för sophantering där just förlagan kommer från Eskilstuna.

- Vi tycker detta är otroligt roligt och vi har fler studiebesökare som kommer från Ryssland nu i november, säger Magnus Jakobsson, tillförordnad affärsområdeschef för Återvinning på Eskilstuna Energi och Miljö. Vi har fått en förfrågan från Ryssland, där ansvariga för miljö och recycling på regional och kommunal nivå vill komma till Sverige för att lära sig hållbar miljöutveckling. De är mycket intresserade av bland annat sophantering, återvinning, energi- och värme produktion av sopor, vattenrening och framställning av biogas.

Det är Swedish-Russian Development Assembly, SRDA, som är en organisation mellan Skandinavien och Ryssland vars syfte är att utveckla samarbetet mellan länderna som kommit med förfrågan.

- Eskilstuna Energi och Miljö har en mycket god renommé både i Sverige och internationellt. Därför vill SRDA visa upp Eskilstuna Energi och Miljö för ryska gäster, säger Magnus stolt. Eskilstunaborna visar helt enkelt att de är världsledande i sopsortering.

Vid frågor är du välkommen att kontakta:

Magnus Jakobsson, tillförordnad affärsområdeschef Återvinning,

Eskilstuna Energi och Miljö 076-829 19 71