Fem Casio projektorer är nu TCO-certifierade!

Fem Casio projektorer är nu TCO-certifierade!

Första lampfria projektorerna som möter "TCO Certified Criteria"

TOKYO, 9 augusti, 2016. Casio Computer Co., Ltd., meddelade idag att gällande från 13 juli 2016, så har fem lampfria projektorer, inklusive XJ-F210WN, TCO-certifierats. TCO Certified är en internationell tredjeparts hållbarhetscertifiering för IT-produkter som förvaltas av TCO Development, en ideell organisation baserad i Sverige. De fem projektorerna uppfyller de senaste TCO Certified Projectors 2.0 kriterierna.

TCO-certifierade produkter uppfyller kriterier för miljö, hälsa och säkerhet, ergonomi och socialt ansvarsfull tillverkningscykel. För att vara TCO-certifierad, måste produkterna genomgå rigorösa kontroller av flera faktorer i alla faser av produktens livscykel, inklusive socialt ansvarsfull tillverkning under tillverkningsfasen, säkerhet, livslängd och energieffektivitet under användning, eliminering eller minskning av farliga ämnen och återvinning i slutet av sin livslängdfas.

TCO Certified Projectors 2,0 kriterierna kräver också att produkterna uppfyller kriterierna för hög bildkvalitet och vara utrustade med ett Eco-läge som förbrukar mindre energi och minskar den akustiska ljudnivån. Dessutom får inte projektorn eller alla enheter och underenheter till produkten innehålla kvicksilver eller andra farliga ämnen och den totala mängden kvicksilver som används i lampan måste deklareras.

Sedan 2010 har Casio använt laser och LED-ljuskällor i alla sina projektormodeller, vilket eliminerar all användning av lampor som innehåller kvicksilver. Dessa fem Casio modellerna, inklusive XJ-F210WN, är de första lampafria projektorerna att bli TCO-certifierade.

"Vi är stolta över att ha deklarerat att våra projektorer och ljuskällor inte innehåller kvicksilver. Som en ledande tillverkare av lampfria projektorer, inser vi vårt ansvar att minska miljöpåverkan genom att uppmuntra övergången från kvicksilverlamp-projektorer och minska CO2-utsläppen genom att minska strömförbrukningen. På Casio kommer vi fortsätta att förfina våra ursprungliga ljuskällsteknologier för att ytterligare flytta fram våra lampfria projektorer", säger Toshiyuki Iguchi, chef för Digital Signage Division, Casio Computer, Co., Ltd.

Enligt Futuresource Consulting Ltd., har Casio en global marknadsandel på 73%* för halvledarbelysning (SSI) ljuskälla projektorer med 2500 lumen eller mer, vilket är starkt nog för att användas i ett helt upplyst rum.

*Baserat på den globala försäljningsvolymen med tillverkare från januari till december 2015

TCO Certifierade Casio Projektor modeller

1 terminal

Länk till TCO Development's produktdatabas

Om TCO Development

TCO Development driver hållbarhet inom IT-sektorn. Genom TCO Certified hållbarhetscertifieringen för IT-produkter, kan köpare och industrin göra mer hållbara val. TCO Certified omfattar ett brett spektrum av miljömässiga och sociala ansvarskriterier under hela produktens livscykel, tillverkning, användning och slutet av livet. Produktmodellerna och deras tillverkningsanläggningar tredje partkontrolleras för överensstämmelse. TCO Development ägs av en ideell förening och har sitt huvudkontor i Stockholm, Sverige, med regional närvaro i Nordamerika och Asien.

Om Casio Computer Co., Ltd.

Casio Computer Co., Ltd är en av världens ledande tillverkare av hemelektronik produkter och lösningar för affärsutrustning. Sedan starten 1957, har Casio strävat efter att förverkliga sitt företagstrovärdighet av "kreativitet och bidrag" genom införandet av innovativa och kreativa produkter. Nyheter och produktinformation från Casio finns på http://world.casio.com/

EET Europarts är Europas ledande distributör inom: Server, Computer & Printer parts, Storage & Network, Mobile Parts & Accessories, Home Entertainment & Lifestyle Electronics, Surveillance & Security, Professional AV & Digital Signage, Point of Sale & Auto ID samt Logistical Services.

Företaget distribuerar ett brett sortiment av ledande varumärken och produkter. Mer än 1.000.000 artiklar fördelat på mer än 700 olika märken finns representerade i sortimentet, inklusive: HP, Lexmark, IBM, Canon, Epson, Acer, Lenovo, Axis, Synology, Samsung, Ernitec, Sony, Milestone, Sling Media, B&O PLAY, MicroBattery, MicroMemory, MicroLamp, MicroStorage, MicroConnect, MicroScreen, Hitachi, Western Digital, eSTUFF, Clint, Podspeakers, Sandberg, Garmin, Kensington, Loewe och många fler.

EET Europarts är en del av EET Group, grundades 1986, idag representerat med 32 säljkontor i 27 länder spridda över Europa och Afrika. Koncernen sysselsätter mer än 500 anställda, servar mer än 44.000 återförsäljare och hanterar mer än 1.000.000 leveranser per år. EET Group har sitt huvudkontor i Köpenhamn och i logistikcentret i Ballerup.

Peo Geete

Sales Manager Pro AV & Digital Signage +46 (0)8 507 510 61