16-åriga Lukas från Oxelösund har skapat Kalle Ankas nya granne

16-åriga Lukas från Oxelösund har skapat Kalle Ankas nya granne

I senaste numret av Kalle Anka & C:o lämnar Kalle Ankas ärkefiende Olsson sitt hus och ersätts av den tystare och betydligt lugnare Andreas And. Men under den tysta ytan är det kanske inte helt lugnt? Idén till den nya figuren kommer från vinnaren av Kalle Ankas stora granntävling – 16-åriga Lukas Tuovila från Oxelösund.

Kalle Ankas granne och evige nemesis Olsson har vunnit en lyxresa och under semestern hyr han ut huset till den nya figuren Andreas And. Men det blir inte någon semester för Andreas, Kalle Anka har nämligen underjordiska planer för grannens tomt.

Bakgrunden till den nya karaktären i Kalle Anka & C:o kommer från en teckningstävling som utlystes i början av det här året, där läsarna fick teckna förslag på vem som skulle kunna bo bredvid Kalle Anka ifall Olsson flyttade ut. Tävlingen var en given succé och det var Lukas bidrag som valdes ut bland flera hundratals teckningar.

– Det var tuff konkurrens men Lukas förslag stack ut lite extra med många väl genomtänkta detaljer som skapar ett karaktäristiskt men samtidigt Ankeborgstypiskt utseende. Det vittnar om ett brinnande intresse och stor kunskap om Kalle Anka och Ankeborgsvärlden, säger Anna Bergström, redaktionell projektledare för Kalle Anka & C:o och jurymedlem i tävlingen.

– Jag utgick från Kalle Anka, och försökte komma på hur jag kunde göra om honom till en ny karaktär. Håret och mönstret på tröjan är hämtat från andra Ankeborgare, och jag gav Andreas And stora, långa ärmar eftersom jag själv ofta har händerna i ärmarna, säger Lukas Tuovila.

Uppdraget att förverkliga Lukas Tuovilas grannkaraktär gick till den skicklige och erfarne Kalle Anka-tecknaren Miguel Fernandez Martinez från Spanien.

Läs hur det går för Kalle Ankas nya granne i Kalle Anka & C:o nummer 33 som släpps i butik den 11 augusti.

Högupplösta pressbilder finns att ladda ner från Egmonts pressrum hos Mynewsdesk.

Egmont Publishing är ett av Sveriges ledande och mest traditionsrika medieföretag. Inom våra tre huvudområden – Publishing, Marketing Services och E-handel – utvecklar vi engagerande innehåll, högkvalitativa produkter, innovativa tjänster och personliga mötesplatser. Vi är passionerade historieberättare och har en brinnande vilja att göra gott.
Genom vår ägare, stiftelsen och mediekoncernen Egmont, skänker vi varje åren stor del av vårt överskott för att stötta barn och unga som har det svårt i livet. Läs mer på www.egmontpublishing.se