Åka Skidor utsedd till Europas bästa magasin

Åka Skidor utsedd till Europas bästa magasin

Story House Egmonts populära skidmagasin Åka Skidor har tilldelats priset Magazine of the Year i tävlingen European Publishing Award. Den prestigefyllda utmärkelsen tillkännagavs i samband med ett digitalt event under torsdagen.

Den årliga tävlingen European Magazine Award arrangeras av det tyska medieföretaget Oberauer och delas ut i samband med European Publishing Congress den 15 juni. Redan nu står det klart att Åka Skidor tagit hem förstapriset i den allra tyngsta kategorin, Magazine of the Year, i tuff konkurrens med flera hundra magasin från olika europeiska länder.

Alla tävlingsbidrag har bedömts av en internationell och namnkunnig jury där bl.a. svenska Readlys VD Maria Hedengren ingår. I Magazine of the Year-kategorin har juryn framförallt tittat närmare på de tävlande tidningarnas kvalitet och kreativitet, och på hur framgångsrika de har varit. Av vinnarmotiveringen framgår att juryn imponerats av Åka Skidors ”samtida och eleganta design, och känslan av lugn och harmoni”. Åka Skidor lyfts även fram som en stark och positiv förebild inom det ofta underskattade specialintressesegmentet.

– När det kommer till visuellt och konceptuellt uttryck är det få magasin som kan mäta sig med Åka Skidor, och lägger man därtill tidningens mycket gedigna journalistik så har vi med Åka Skidor ett magasin i världsklass. Därför är det otroligt glädjande men också väldigt välförtjänt att Åka Skidor erhåller denna internationella utmärkelse, säger Johan Taubert, förlagsdirektör på Story House Egmont.

Vinnare i flera kategorier
Som om det inte vore nog med titeln årets europeiska magasin så har Åka Skidor även utsetts till vinnare i kategorierna Specialintressen, Design och Fotografi. Ett riktigt guldregn är med andra ord att vänta när Sveriges största och Europas äldsta skidtidning, ska motta sina priser den 15 juni.

– Det är helt fantastiskt roligt. De senaste åren har vi jobbat hårt med att renodla Åka Skidors budskap och leverera ännu mer skidinspiration till våra läsare. Vi har ett starkt fokus på att göra riktigt bra reportage och har lyft fram våra fantastiska bilder ännu mer, och det verkar gå hem hos läsarna. Nu satsar vi vidare på att bli ännu bättre i framtiden, säger Tobias Liljeroth, chefredaktör på Åka Skidor.

Pressbilder finns att ladda ner från Story House Egmonts pressrum hos Mynewsdesk.

Läs mer om European Magazine Award och 2021 års vinnare här

För mer information kontakta gärna:
Tobias Liljeroth, chefredaktör Åka Skidor,tobias.liljeroth@akaskidor.se, +46 702 22 77 10

Jonas Lidheimer, Kommunikationsansvarig, Story House Egmont, jonas.lidheimer@egmont.se, +46 708 63 94 62