Omslagsbild: Story House Egmont. Foto: Magnus Fröderberg.

Auto motor & sport avslöjar hemlig svensk elbil

I senaste numret av auto motor & sport presenteras ett världsscoop. I största hemlighet har Nevs utvecklats en unik elbil i Saabs gamla lokaler i Trollhättan. auto motor & sport är den första tidningen i världen som fått uppleva och provköra bilen.

Anrika svenska bilvarumärket Saab gick i graven för drygt 10 år sedan, men lever vidare under det idag ”pausade” varumärket Nevs. Bortsett från några ombyggda gamla Saab-bilar (till nya ägarvarumärket Nevs) har det sedan dess inte byggts en endaste ny bil i fabriken i Trollhättan. Till dess att man byggde Emily GT.

På mindre än ett år lyckades drygt 600 svenska ingenjörer och tekniker med konststycket att ta fram den mest avancerade bilen som någonsin rullat ut från den gamla fabriken på Stallbacka i Trollhättan: elsportbilen Nevs Emily GT.

Nevs Emily GT ingen vanlig bil. Den är designad av Simon Padian, som arbetade många år inom Saab. Det är en stor och maffig bil, med en mängd designelement från tidigare Saabmodeller: den rundade cockpit-vindrutan, de stöddiga c-stolparna, glastakets form och interiört de främre stolarna med klara Saab 900-vibbar. Och det finns faktiskt hela tre detaljer som är hämtade direkt från Saab 9-3.

Men framför allt, sticker bilen ut med sin avancerade teknik och egenskaper som i vissa aspekter spöar giganter som Tesla och Porsche Taycan. Nevs Emily GT är utrustade med en elmotor på varje hjul, har en räckvidd på 100 mil och kommer upp i 100 km/h på endast 3,2 sekunder.

Auto motor & sport blev som enda tidning i världen, inbjuden till en unik provkörning med chefredaktören Alrik Söderlind bakom ratten. Tidigare har Nevs Emily GT endast körts i hemlighet på fabrikens provbana och andra testanläggningar och racerbanor.

– Bilen genomsyras av Saab-arvet och är fylld med unik och spännande teknik som ger en overklig körupplevelse. Nevs Emily GT skulle utan tvekan skulle kunna ta upp kampen med vilken hypermodern elbil som helst. Trollhättans svar på Tesla eller Porsch Taycan, säger en imponerad Alrik Söderlind.

Surret runt den nya elbilen har redan tagit fart och börjat sprida sig världen över, inte minst i olika Saab-communities.

Nu återstår att se vad som händer med Nevs Emily GT. Bilen är princip färdigkonstruerad och redo för produktion men ingen vet om den någonsin kommer att nå konsumentleden. Nevs ägare Evergrande hamnade i ekonomisk kris under coronapandemin och tvingades att sätta hela Nevs på paus, med effekten att verksamheten i Trollhättan stängdes ner tidigare i år. Hoppet står nu till att bilen och tekniken säljs vidare och förverkligas genom en annan ägare.

– Vi har haft ett team som har gjort ett otroligt jobb med elbilsprojektet, på så kort tid. Utan hjärtat och det engagemang som vi har hade det varit omöjligt att utveckla en så fantastisk produkt på denna tidslinje. Jag önskar från djupet av mitt hjärta att Emily får en framtid. Det har paketerats så gott vi kan för att bli verklighet, säger Nevs svenska vd Nina Selander till auto motor & sport.

Mer detaljer om Nevs Emliy GT, och om hur provbilskörningen gick, finns att läsa om i auto motor & sport nr 9, 2023.

Bild- och filmmaterial finns tillgängligt för användning i redaktionellt sammanhang och skickas på efterfrågan.

För mer information vänligen kontakta,

Alrik Söderlind, chefredaktör auto motor & sport, e-post alrik.soderlind@automotorsport.se, telefon 0708 18 01 80

Jonas Lidheimer, Kommunikationsansvarig Story House Egmont, e-post jonas.lidheimer@egmont.se, telefon 0708 63 94 62