Foto: Mari Dahlén

Bamse ger sig ut på teaterturné

Bamse, världens starkaste björn, har gett sig ut på en omfattande Sverigeturné från norr till söder. Bamse och Sjörövarskatten är en nyskriven teaterföreställning för hela familjen. En spännande och fartfylld show där vi förutom Bamse även får träffa Lille Skutt, Kapten Buster och Stollen.

Den landsomfattande Bamse-föreställningen drog i gång i början av februari och har snabbt blivit en stor succé – hyllad av såväl små som stora besökare.

Äventyret börjar på Farmors vind där Bamse och Lille Skutt hittar en gammal skattkarta. Den väcker äventyrslusten och de ger sig iväg på en resa till Söderhavet. Väl på plats märker de att de inte är ensamma. På samma ö befinner sig nämligen sjörövaren Kapten Buster och hans tokiga major, Stollen. I stället för en lugn och behaglig resa i Söderhavet för Bamse och Lille Skutt väntar ett äventyr med spänning, action och oväntade händelser i jakten på skatten.

Karaktärernas röster kommer från välkända namn; Linus Wahlgren som Bamses röst, Morgan Alling som Lille Skutts och Marko ”Markoolio” Lehtosalo som Kapten Buster. Berättarrösten görs av ingen mindre än Tomas Bolme.

Bamse och Sjörövarskatten är en interaktiv föreställning, där karaktärerna behöver publikens hjälp för att lösa problem som dyker upp längs vägen fram till skatten. Samarbete är ledordet för showen och därför får alla barn som hjälpt till en belöning när föreställningen är slut.

Efter föreställningen är det meet & greet för alla som vill träffa Bamse och hans vänner.

Föreställningen är skriven och producerad av Kenny Mattsson och Bamse Productions.

Ett dunderspännande jubileumsår
Passande nog är det i år 50 år sedan det allra första numret av Bamsetidningen kom ut. Generationer av svenskar har vuxit upp med de magiska berättelserna om världens starkaste och snällaste björn, hans familj och oskiljaktiga vänner. Bamsetidningen inspirerar med tankar om vänskap, samarbete och allas lika värde. Firandet pågår hela året och Bamse-älskarna har massor av skoj att se fram emot – alltifrån Bamse och Sjörövarskatten till ett speciellt jubileumsnummer, nya podcasten ”Bamse-podden” och den kommande biofilmen ”Bamse och världens minsta äventyr”.

Om Bamse på turné
Bamse har sedan 2017 varit på turné tillsammans med sina vänner runt om i Sverige med flera olika föreställningar för att underhålla barn och familjer. Företaget bakom turnéerna heter Bamse Productions AB och drivs av Kenny Mattsson.

Kontakt:
Mari Dahlén, marknadschef Bamse Productions, mari@bamselive.se 0709690205

Turnéplan Bamse och Sjörövarskatten 2023:

(fler turnéstopp kommer)

4 februari Enköping Joar Blå