Foto: Makia Clothing

Bamse teamar upp med streetmodemärket Makia – släpper klädkollektion för vuxna

Det finska modeföretaget Makia Clothing har lanserat en klädkollektion med världens starkaste och snällaste björn.

Makia grundades 2001 i Helsingfors och räknas idag som ett av Europas mest ansedda street mode-varumärken. Genom att förena Bamses ikoniska och tidlösa bildspråk med en modern streetwear-estetik, har Makia skapat en unisex-kollektion med hög igenkänning för såväl Makia- som Bamse-fans.

Klädkollektionen består av ekologiska bomulls-jerseyprodukter, såsom t-shirts, långärmade skjortor, sweatshirts och mössor. Förutom Bamse själv präglas den grafiska designen av serierutor från Bamsetidningen, klassiska serieljudeffekter och inte minst – Bamses berömda dunderhonung.

– Vår nya kollektion representerar en hyllning till Bamse, en figur som har inspirerat flera generationer med sina humanistiska ideal och positiva värderingar, oss på Makia inräknade. Vi vill lyfta fram Bamse som en stark förebild inte bara för unga utan även för vuxna, samt hylla hans bestående inflytande på skandinavisk kultur, säger Totti Nyberg på Makia Clothing.

– Vi är väldigt glada över att för första gången kunna erbjuda kläder för alla vuxna Bamse-entusiaster. Tillsammans med Makia bryter vi ny mark och utvidgar upplevelsen av en av Sveriges mest älskade karaktärer, säger Mattias Mickelsson, ansvarig för Bamse-samarbeten på Story House Egmont.

Den nya Makia/Bamse-kollektionen kommer finnas tillgänglig via flera online-återförsäljare, bland annat Makias egen onlinebutik och Zalando.

Läs mer om Makia och samarbetet här: https://makia.com/makia-bamse/

Pressbilder finns att ladda ner via Story House Egmonts nyhetsrum hos Mynewsdesk.

För mer information kontakta gärna:

Jonas Lidheimer, Kommunikationsansvarig Story House Egmont, jonas.lidheimer@egmont.se, 0708 63 94 62

Totti Nyberg, CCO Makia Clothing, totti@makia.com