Bamsefiguren Lill-Mickel stöttar barn med diabetes

Bamsefiguren Lill-Mickel stöttar barn med diabetes

Från Bamses älskade universum kommer nu Lill-Mickel, en gosedjursvän som ska hjälpa barn att förstå och hantera sin diabetes. Svenska Diabetesförbundet lanserar Lill-Mickel inför Världsdiabetesdagen den 14 november.

När man har diabetes är det viktigt att man får samma förutsättningar för att kunna gå i förskolan och skolan som andra barn. Svenska Diabetesförbundet och Story House Egmont har arbetat tillsammans under flera år för att, med hjälp av Bamse, underlätta hanteringen av de utmaningar och frågor som ofta uppstår runt skolgången för barn med diabetes.

Med hjälp av figuren Lill-Mickel har flera pedagogiska verktyg tagits fram, bland annat specialtidningen ”Bamse och Lill-Mickel – en specialtidning om diabetes” och spelet ”Lill-Mickels dag”. Materialet syftar till att öka förståelsen för hur det är att leva med diabetes samt att avdramatisera samtalssituationen runt sjukdomen.

Den senaste nyheten i samarbetet är gosedjuret Lill-Mickel, med sensor på armen och Diabeteska­mpen på tröjan, som lanseras inför Världsdiabetesdagen den 14 november.

– Att få diabetes som barn är omvälvande och svårt för hela familjen. Vi tror att Lill-Mickel kommer att vara en fin kompis att hålla i handen för barn med diabetes, men också ett hjälpmedel för både föräldrar och personal inom vård och skola för att på ett pedagogiskt sätt prata om diabetes, säger förbundsordförande Björn Ehlin på Svenska Diabetesförbundet.

Forskning visar att antalet barn med diabetes ökar. Varje dag diagnostiseras ungefär två barn med den vanligaste diabetesformen hos barn, typ 1, i Sverige. Orsakerna bakom denna ökning är fortfarande oklara, men möjliga förklaringar inkluderar infektioner, virus, ökad stress, miljögifter eller kostförändringar.

Mer information och fakta om diabetes finns att ta del av på diabetes.se.

Det nya Lill-Mickel-gosedjuret, samt tidningen och spelet, finns att beställa för både privatpersoner, vårdinstitutioner och skola via butik.diabetes.se. Gosedjuret kostar 250 kr varav 100 kr går till Svenska Diabetesförbundets ändamål, såsom forskning och kunskapsspridning om diabetes.

Pressbilder finns att ladda ner från Story House Egmonts pressrum hos Mynewsdesk.

För mer information kontakta:

Jonas Lidheimer, Kommunikationsansvarig, Story House Egmont, jonas.lidheimer@egmont.se, 0708 63 94 621

Petra Rizvi, Ansvarig Kommunikation och insamling, Svenska Diabetesförbundet, petra.rizvi@diabetes.se, 08-546 821 21