Bamsetidningen får Sveriges Tidskrifters Stora Pris

Bamsetidningen får Sveriges Tidskrifters Stora Pris

Story House Egmonts populära Bamsetidning har förärats med den prestigefyllda utmärkelsen Sveriges Tidskrifters Stora Pris. Priset delades ut under onsdagskvällen (19/10) i samband med Tidskriftsgalan på Lilla Cirkus i Stockholm.

Sveriges Tidskrifters Stora Pris delas ut en gång om året till en person, en tidskrift eller ett företag som har stått för en betydande insats för den svenska tidskriftsbranschen. I år tillfaller priset Bamsetidningen. Här är juryns* motivering:

”Sveriges Tidskrifters Stora Pris går till en tidskrift som i över femtio år varit trogen sitt samhällspatos och följt nya generationer genom att ständigt vara relevant mot sin föränderliga målgrupp. Vinnaren har en lång historia av att roa, leta skatter och samtidigt lära oss vikten av att stå stadigt i våra värderingar. Alltid på barnens sida, på barnens villkor. Årets vinnare använder sin styrka på rätt sätt – för det vet väl alla att Bamse är världens snällaste björn.”

Tillkännagivandet av Sveriges Tidskrifters Stora Pris brukar föregås av stort hemlighetsmakeri och i år var inget undantag. Vinnaren avslöjades inte förrän efter middagen på Tidskriftsgalan, där branschens största pris delades ut i nio olika kategorier. Det var en minst sagt förvånad Bamseredaktör som fick kliva upp på scen och motta priset, till publikens jubel.

– Vi är helt chockade. Ett större erkännande går knappast att få. Vi känner oss enormt hedrade och stolta. Detta är ett kvitto på att vi gjort något bra och det ger oss massor av energi till att fortsätta utveckla tidningen och skapa nya starka Bamse-berättelser, säger Charlotta Borelius, chefredaktör och utvecklingsansvarig för Bamsetidningen.

Bamsetidningen är Sveriges största serietidning och läses av över 200 000 barn var tredje vecka. 2023 fyller tidningen 50 år. Generationer av svenskar har vuxit upp med de magiska berättelserna om världens starkaste och snällaste björn, hans familj och oskiljaktiga vänner. I Bamse-skaparen Rune Andréassons humanistiska och pedagogiska anda, läggs stor vikt vid att förena spännande historier med läsfrämjande och lustfyllt lärande. Bamseredaktionen räds inte att ta upp och förklara svåra och ibland allvarliga ämnen för sina unga läsare, som till exempel mobbning, falska nyheter, matsvinn, demokrati och yttrandefrihet.

– Det är oroligt kul och väldigt välförtjänt. Bamsetidningen vilar på starka traditioner men utvecklas hela tiden med sin samtid, vilket gör den ständigt relevant och älskad av nya generationer läsare, säger Ola Andréasson, son till Rune Andréasson och ägare av Bamse Förlaget tillsammans med brodern Dan Andréasson.

Läs mer om Tidskriftspriset och Tidskriftsgalan 2022 här: https://sverigestidskrifter.se/nyheter/har-ar-vinnarna-av-tidskriftspriset-2022/

*Juryn till Sveriges Tidskrifters Stora Pris 2022 bestod av Olov Carlsson, biträdande programdirektör och chef för innehållsproduktionen Sveriges Radio (ordf.), Helena Giertta, chefredaktör och ansvarig utgivare Journalisten, samt Linnéa Kihlström, chefredaktör och ansvarig utgivare Dagens Media.

För mer information kontakta gärna:

Jonas Lidheimer, Kommunikationsansvarig, Story House Egmont, 0708 63 94 62, jonas.lidheimer@egmont.se

Fakta om Bamsetidningen

• Seriefiguren Bamse skapades av Rune Andréasson på 60-talet.

• 1973 kom det allra första numret av Bamsetidningen. Tidningen var till en början en ren familjeangelägenhet. Rune gjorde det mesta på egen hand – hittade på historier, tecknade och var redaktör, medan resten av familjen fungerade som redaktionsmedarbetare.

• 1990 tog Egmont över serietidningsproduktionen. Idag är det många personer som arbetar med Bamse. Redaktionen återfinns på Story House Egmonts kontor i Malmö och i samma stad verkar även flera av tidningens tecknare och manusförfattare.

• 2023 fyller Bamsetidningen 50 år, vilket bland annat kommer firas med ett särskilt jubileumsnummer och en ny Bamsepodcast, med Kalle Lind som programledare och flera spännande gäster.

• Bamsetidningen är den största serietidningen i Sverige med cirka 226 000 läsare (mellan 4 – 15 år) och utkommer med 20 nummer per år (inkl. 4 dubbelnummer).

• Tidningen kompletteras av flera andra Bamsetitlar, till exempel Bamse för de yngsta, Bamses Äventyr och Bamse Kul att lära.