Egmont först med renodlad träningstidning för 50-plussare

Egmont först med renodlad träningstidning för 50-plussare

Dagens 50-plussare är aktiva som aldrig förr. Det understryks i Egmonts nya webbenkät där 2 800 svenskar har medverkat. Nu lanserar Egmont tidningen ”Kom igång 50 plus” för att möta det växande träningsintresset hos den mogna delen av befolkningen.

”Kom igång 50 plus” riktar sig till kvinnor och män i den mognare åldersgruppen som vill komma igång och känna rörelseglädje med alla de positiva sidoeffekter det ger.

Tidningen innehåller flera tips och träningsövningar från senior-PT:n Sofia Åhman, känd från bland annat Go’kväll på SVT. Här ligger ribban på en lagom nivå som till exempel en daglig promenad på 30 minuter eller styrketräning i 10 minuter hemma på vardagsrumsgolvet. Dessutom presenteras de senaste rönen om träningens många positiva effekter, och så bjuds det på flera inspirerande reportage. I premiärnumret medverkar 86-åriga ballerinan Birthe som är fast besluten att göra sin sista piruett vid 100 års ålder.

– Oss veterligen är det här den första tidningen i sitt slag – ett renodlat träningsmagasin som vänder sig till den mogna läsaren. Vi vill inspirera till rörelse och träning utan pekpinnar eller krav på avancerad utrustning och utstyrsel. Det ska vara lustfyllt och enkelt att träna, säger Håkan Ström, segmentschef och ansvarig utgivare på Egmont Publishing.

Ny undersökning visar på stort träningsintresse bland 50-plussare

Att intresset för träning och motion är stort i den mogna målgruppen märks inte minst i Egmonts nya webbenkät* där 2 800 svenska seniorer har medverkat. Undersökningen visar att nästan 2 av 3 tränar minst 1-2 gånger i veckan och nästan 1 av 3 tränar 3 gånger eller mer per vecka. Dessutom framgår det att:

• Trots att många redan tränar regelbundet önskar nästan 2 av 3 träna mer än vad de gör idag (34 procent ”Ja, definitivt”, 31 procent ”Ja, kanske”).
  • Hinder för att inte träna är bland annat bristande motivation (31 procent) och energi (27 procent), att det är för dyrt (11 procent), och att man känner sig obekväm inför andra på tränings-anläggningar (8 procent).
  • 85 procent uppger att träning har en positiv inverkan på deras välbefinnande och 60 procent anser att de känner sig piggare.
  • Att det finns behov av hjälp och vägledning kring träning råder det inget tvivel om – nästan varannan person hade uppskattat ett sådant stöd.

”Kom igång 50 plus” är på 84 sidor och släpps den 15 januari. Tidningen kostar 79 kr och finns att köpa i butik och på nätet, bland annat på Dintidning.se.

Ladda ner högupplösta bilder från Egmonts pressrum hos Mynewsdesk.

För recensionsex och mer information vänligen kontakta,

Malin Gavelin, redaktör ”Kom igång 50 plus”, Egmont Publishing, malin.gavelin@egmont.se, 0765 45 24 77

Jonas Lidheimer, PR- och informationsansvarig, Egmont Publishing, jonas.lidheimer@egmont.se, 0708 63 94 62

*I en webbenkät på Hemmets Journals hemsida ställdes under två dagar 8 frågor om träning. Antalet respondenter uppgick till 2800 stycken. Enkäten genomfördes under januari 2019.