Egmont Fonden beviljar 43 miljoner kronor till flyktinghjälp i Skandinavien

Egmont Fonden beviljar 43 miljoner kronor till flyktinghjälp i Skandinavien

Ett nytt flyktingprogram och 43 miljoner svenska kronor ska bidra till att barn, ungdomar och familjer som flyr från kriget i Ukraina får bästa möjliga start i livet i Skandinavien.

Under de senaste veckorna har Rysslands invasion av Ukraina fått miljontals människor att fly, och de skandinaviska länderna förbereder sig på att ta emot ett stort antal flyktingar. För att bidra till bästa möjliga start i livet i Skandinavien för barn, ungdomar och familjer på flykt har Egmont Fonden beslutat att bevilja 43 miljoner svenska kronor till ett flyktingprogram i Danmark, Norge och Sverige. Egmont Fondens anslag kommer att användas till initiativ som ger psykosocialt stöd till barn, ungdomar och familjer vid ankomsten till de skandinaviska länderna , samt till initiativ som främjar bästa möjliga integration på både kort och lång sikt.

Egmont Fonden är en allmännyttig, affärsdrivande stiftelse med ett dubbelt syfte: att utveckla medier och stötta barn och ungdomar i utsatta situationer. Egmont Fonden har många års erfarenhet av att hjälpa barn, ungdomar och familjer i krissituationer, och det ligger i stiftelsens DNA att utgå från barnets perspektiv.

Henriette Christiansen, vd för Egmont Fondens stöd- och bidragsadministration, hoppas att Egmont Fondens program och anslag kommer att bidra till att förbättra livet för ukrainska barn och deras familjer:

”Egmont Fonden har åtagit sig att hjälpa barn och unga i utsatta situationer i Skandinavien, och barn och unga på flykt är en viktig målgrupp. Med flyktingprogrammet vill vi hjälpa till i en nödsituation när barn, ungdomar och familjer anländer till ett skandinaviskt land. Samtidigt vill vi hjälpa dem att skapa en ny fungerande vardag med utbildning, fritidsaktiviteter och ett bra socialt nätverk”, säger Henriette Christiansen och fortsätter:

”Den svåra situation som många flyktingar befinner sig i kräver mod och ödmjukhet av oss i de skandinaviska länderna. Vi måste vara ödmjuka inför den stora uppgiften att hjälpa och stötta de många flyktingarna. Och vi måste vara djärva och redo att agera snabbt och flexibelt ur ett barnperspektiv. Vi har en stark och lång tradition av detta i Egmontstiftelsen, och det är grunden för det nya programmet.”

Flera organisationer är redo att hjälpa till

Egmont Fonden har beslutat att i ett första skede stödja sju organisationer i de skandinaviska länderna. Dessa är Röda Korset i Danmark och Röda Korset i Norge, Rädda Barnen i Sverige, Rädda Barnen i Norge och Rädda Barnen i Danmark, Danska Flyktingrådet och Norske Kvinners Sanitetsforening. Alla organisationer är redo att ge psykosocialt stöd här och nu och bidra till en god integration till förmån för barnen, ungdomarna och deras familjer. De återstående medlen kommer därefter att tilldelas åtgärder som främjar stöd på längre sikt. Det finns ingen tidsram för när pengarna ska delas ut.

Henriette Christiansen förklarar att stiftelsen vill ta en stor del av ansvaret för att hantera de utmaningar som barn och familjer på flykt ställs inför. Och hon uppmanar många aktörer att samarbeta för att lösa uppgiften:

”Vi behöver extraordinära insatser och ett brett samarbete mellan olika sektorer, discipliner och administrativa nivåer för att se till att flyktingbarn, ungdomar och deras familjer får en bra start i livet i Skandinavien. Dessutom hoppas vi kunna lära oss av varandra i de tre länderna”, säger Henriette Christiansen.