Egmont hade tillväxt under 2023

Egmont hade tillväxt under 2023

Under 2023 ökade mediekoncernen Egmont sina intäkter och levererade ett något bättre rörelseresultat än föregående år trots betydande merkostnader och valutaförsvagningar.

År 2023 nådde Egmont en omsättning på 17 709 miljoner DKK, ett resultat före räntor och avskrivningar (EBITDA) på 2 116 miljoner DKK och ett rörelseresultat (EBIT) på 627 miljoner DKK. Egmont realiserade därmed en omsättningstillväxt på 539 miljoner DKK, motsvarande 3 procent, medan omsättningstillväxten i lokal valuta var 12 procent. Detta är det tredje året i rad med ökad omsättning. Egmonts rörelseresultat (EBIT) ökade med 4 procent.

Året präglades av en betydande kostnadsinflation, en global nedgång i produktionen av datorspel, filmer och serier, en vikande reklammarknad samt en stor merkostnad till följd av införandet av moms på tv-nyheter i Norge. Egmont påverkades också av valutaförsvagning av den norska och svenska kronan.

Trots dessa marknadsutmaningar hade Egmont ett bra utgivningsår inom film, tv, datorspel, tidskrifter och böcker. TV 2 i Norges streamingtjänst nådde ett rekordstort antal kunder, licenserna för läromedelsförlag ökade till den högsta nivån någonsin, byråverksamheten levererade ett starkt resultat och gamingbolagen hade mer än 3,5 miljoner användare per månad av sina egna spel, medan e-handelsbolagen förbättrade resultatet på en svår marknad.

”Egmont ökar omsättningen med 539 miljoner DKK och når ett rörelseresultat något över 2022 trots en generell marknadsnedgång, betydande merkostnader och nyinförd moms på våra tv-nyheter. Det är jag nöjd med under omständigheterna. Vi gör också framsteg med digitala prenumerationsplattformar som TV 2 Play, skolundervisningslicenser och bokströmning, samtidigt som vi har haft många starka medieproduktioner – tack vare skickliga och engagerade medarbetare”, säger Egmonts vd Steffen Kragh.

Egmont fortsatte den gröna omställningen. År 2023 öppnades en solcellsanläggning i Danmark, med Egmont som medinvesterare, och i 2024 öppnas en solcellsanläggning i Sverige, där Egmont är den enda investeraren. Tillsammans kommer solcellsanläggningar att förse två tredjedelar av Egmonts företag med förnybar energi, medan resten kommer att köpas med gröna elcertifikat.

Egmont är en affärsdrivande stiftelse med ett dubbelt syfte, där vinsten dels återinvesteras i medieverksamheten dels går till stöd för barn och ungdomar i utsatta livssituationer. 2023 delade Egmont ut mer än 100 miljoner DKK i Skandinavien. I Sverige har Egmont bland annat bidragit ekonomiskt till etableringen av Berättarministeriets nya utbildningscenter i Malmö, som ska stötta lärare och elever i socialt utsatta områden.

Huvudsiffror i miljoner DKK 2023 2022
Omsättning 17 709 17 170
Resultat före räntor, skatter och avskrivningar (EBITDA) 2 116 1 907
Resultat före finansiella poster (EBIT) 627 605

För mer information:

Jesper Eising
Presschef
jesper.eising@egmont.com

Amanda Justesen
amanda.justesen@egmont.com

Bilder för pressanvändning: www.egmont.com/media-archive

TV 2

Omsättning 4 744 (4 869) miljoner DKK. Rörelseresultat efter resultat från intresseföretag *: 121 (58) miljoner DKK.

• TV 2 är Norges kommersiella public service-mediehus som sänder nyheter, sport och underhållning via åtta tv-kanaler, Norges största strömningstjänst TV 2 Play och nyhetssajten TV2.no. År 2023 tecknade TV 2 ett nytt public service-avtal med den norska staten som löper fram till 2028.
  • I lokal valuta steg omsättningen med 10 procent. Resultatet mer än fördubblades, men låg fortfarande under genomsnittet för tidigare år. I synnerhet den norska regeringens beslut att införa moms på tv-nyheter har varit en utmaning för TV 2, som tvingades genomgå en omfattande omstrukturering.
  • TV 2 hade journalistiska och programmässiga framgångar under 2023, bland annat med den fjärde säsongen av Kompagni Lauritzen. Den totala kommersiella marknadsandelen ökade till 54,4 procent och den totala marknadsandelen ökade till 27,8 procent.
  • 1,8 miljoner hushåll har nu tillgång till TV 2 Play, som ingår i grundutbudet för alla tv-paket.
  • TV2.no fortsatte tillväxten under 2023 och stärkte annonsförsäljningen.

Nordisk Film

Omsättning: 5 428 (4 271) miljoner DKK. Rörelseresultat efter resultat från intresseföretag *: 274 (378) miljoner DKK.

• Nordisk Film skapar underhållning och upplevelser med fokus på storytelling för alla plattformar.
  • Omsättningen var den högsta någonsin, och alla affärsområden levererade tillväxt. Resultatet påverkades av avskrivningar på projekt i gamingbolag, men också av kostnaderna för anpassningar inom film- och dataspelsområdena.
  • Nordisk Film hade ett bra filmår med bl.a. Andra Akten i Sverige, Bastarden (producerad av Zentropa) och Meter i sekunden i Danmark och Narvik i Norge. I Danmark stod Nordisk Films egenproducerade filmer för mer än hälften av den totala biljettförsäljningen för danska filmer.
  • Nordisk Films 46 biografer i Danmark, Norge och Sverige levererade stabila resultat, där bl.a. Oppenheimer och Barbie visades för fulla salonger i juli. Filmutbudet och biljettförsäljningen var fortfarande lägre än före Covid-19.
  • Nordisk Games sex gamingbolag hade en total omsättningstillväxt 2023, då omsättningen från Supermassive Games konsoliderades fullt ut (efter förvärvet till 100 procents ägande 2022). Den globala nedgången i produktionen av datorspel påverkade dock lönsamheten avsevärt.
  • Nordisk Interactive står bakom PlayStation i Norden och Baltikum, och hade stor efterfrågan på PlayStation 5.

Omsättning: 5 935 (6 357) miljoner DKK. Rörelseresultat efter resultat från intresseföretag *: 172 (228) miljoner DKK.

• Story House Egmont har verksamheter inom tre områden: media, e-handel och byråer.
  • I lokal valuta var intäkterna i linje med 2022 tack vare starka marknadspositioner, medan resultatet påverkades av bland annat inflation, stigande kostnader och lägre konsumentförtroende.
  • Story House Egmont publicerar tidskrifter och digitala medier i Norden, Europa och på vissa internationella marknader. Media hade överlag en stabil utveckling, där framför allt affärsområdet Kids levererade starka resultat, medan affärsområdet Consumer Magazines hade en lägre försäljning. Kostnadsminskningar genomfördes, särskilt i Norge, för att mildra de strukturella nedgångarna på marknaden.
  • Story House Egmonts sex byråer fortsatte den positiva utvecklingen från tidigare år och levererade solida resultat.
  • Story House Egmonts nio hel- och delägda e-handelsbolag hade medvind p.g.a. pandemin under 2020 och 2021, men upplevde en inbromsning under 2022. I 2023 var dock utvecklingen återigen mer positiv för majoriteten av portföljbolagen, och totalt sett förbättrades resultatet.

Egmont Books

Omsättning: 1 615 (1 670) miljoner DKK. Rörelseresultat efter resultat från intresseföretag *: 116 (93) miljoner DKK.

• Egmont Books består av det norska förlaget Cappelen Damm och det danska förlaget Lindhardt og Ringhof. I lokal valuta ökade intäkterna med 4 procent och resultatet ökade. Båda förlagen står bakom ett antal uppmärksammade och prisbelönta bokutgivningar.
  • Cappelen Damm gav ut mer än 3 000 nya titlar under 2023 och stod för nästan 40 procent av alla böcker i Norge. Omsättningen minskade något, särskilt inom utbildningsverksamheten, medan resultatet påverkades av fortsatt stigande kostnader för papper och tryck.
  • Lindhardt og Ringhof ökade bokförsäljningen på alla marknader och i alla format, levererade rekordhöga intäkter och förbättrade rörelseresultatet. Utbildningsförlaget Clio (förvärvat 2022) konsoliderades till 100 procent. Det digitala förlaget Saga Egmont fick 13 000 nya digitala bokrättigheter och har nu över 130 000 digitala bokrättigheter.

Egmonts fondstöd

• Egmont är en affärsdrivande stiftelse. En del av vinsten går till att stödja barn och ungdomar i utsatta livssituationer och filmtalanger (genom Nordisk Film Fonden), medan resten återinvesteras i att utveckla medieverksamheten. År 2023 uppgick Egmonts allmännyttiga verksamhet till 111 miljoner DKK i Danmark, Norge och Sverige, varav Nordisk Film Fonden delade ut 8 miljoner DKK. Sedan 1920 har Egmont delat ut cirka 3,9 miljarder DKK omräknat till dagens värde. Ambitionen är att alla barn och ungdomar ska kunna genomföra en gymnasieutbildning och få förutsättningar för att skapa sig ett bra liv.
  • År 2023 lanserade Egmont ett nytt signaturprogram, SygtStærk, som hjälper svårt sjuka ungdomar att genomföra en gymnasieutbildning och leva ett bra ungdomsliv trots sin sjukdom.
  • I Egmont Rapporten 2023 framhölls att en av sju elever i grundskolan har matematiksvärigheter, vilket får konsekvenser för deras framtida liv och utbildning.
  • Egmont gav också direkt stöd till ekonomiskt utsatta barn, ungdomar och familjer genom ett antal utvalda samarbetsorganisationer i Danmark, Norge och Sverige.
  • Under 2023 skickade Nordisk Film Fonden ut 67 filmtalanger i världen med hjälp av resestipendier och stödde bland annat större initiativ som fokuserar på användningen av ny teknik i filmberättandet.

* Definierat som EBIT plus resultat från intresseföretag och operativa finansiella poster.

Om Egmont
Egmont är en ledande nordisk mediekoncern. Vårt motto är ”We Bring Stories To Life”. Vi lever upp till detta varje dag genom TV, filmer, böcker, tidningar, spel, biografer, utbildning, e-handel och byråer, via våra mer än 50 verksamheter och varumärken. Egmont står bland annat bakom Nordisk Film, Story House Egmont, TV 2 i Norge, Lindhardt & Ringhof och Cappelen Damm. Som affärsdrivande stiftelse donerar Egmont cirka 100 miljoner danska kronor varje år för att stödja barn och unga som befinner sig i utsatta livssituationer.

Läs mer på www.egmont.com