Bild: Egmonts koncernchef Steffen Kragh. Foto: Nicolai Lorenzen.

Egmontkoncernen hade ett rekordår 2021

Egmont fördubblade sitt resultat och levererade starkt innehåll och tillväxt inom alla affärsområden under 2021. Omsättningen ökade med 4,9 miljarder SEK till 21 miljarder SEK.

2021 var det bästa året någonsin för mediekoncernen Egmont, med innehållsmässiga och kommersiella framgångar inom alla verksamheter.

Omsättningen uppgick till 21 miljarder SEK, en ökning med 30 procent jämfört med 2020. Hälften av ökningen på nästan fem miljarder SEK är organisk. Den andra hälften beror på att Egmont nu har fullständigt ägande i Norges största bokförlag Cappelen Damm och den norska TV-distributören RiksTV, förvärvet av e-handelsföretaget Royal Design Group och ökat ägande i ett antal tillväxtföretag.

Resultatet före skatt uppgick till 2,5 miljarder SEK och justerat för engångsvinster var det 1,7 miljarder SEK, vilket är en fördubbling jämfört med 2020. Detta återspeglar betydande framgångar inom film, TV, datorspel, tidskrifter, böcker, digitala byråer och e-handel. Engångsvinsterna är relaterade till värdejusteringar vid förvärv av delägda företag enligt IFRS redovisningsregler.

”Jag är mycket nöjd med 2021 när det gäller intäkter, vinst och strategisk utveckling. Vi skördar frukterna av Egmonts strategi att fokusera på starkt innehåll och bygga tillväxtföretag som baseras på att folk streamar mer, spelar mer och handlar mer online. Rekordåret 2021 ger oss en stark grund för att skapa fler historier, mer journalistik och unikt innehåll under de kommande åren”, säger Egmonts koncernchef Steffen Kragh.

Egmont presenterade nyligen sin 2025-strategi ”Grow with the Modern Consumer – Scale Up & Stand Out”, där innehållsinvesteringar på 70 miljarder SEK under en femårsperiod ska leda till en omsättning på 28 miljarder SEK 2025, sju miljarder SEK mer än 2021. Fem affärsområden – digitala böcker, tv-streaming, videospel, byråer och e-handel – ska fördubblas i storlek under strategiperioden.

Egmont är en affärsdrivande stiftelse med ett dubbelt syfte: att utveckla moderna medier och stötta utsatta barn och ungdomar. År 2021 bedrev Egmont Fonden allmännyttig verksamhet till ett värde av 131 miljoner SEK i Sverige, Danmark och Norge. Egmont har nyligen inrättat ett flyktingprogram och donerar 43 miljoner SEK för att hjälpa ukrainska barn, ungdomar och familjer på flykt till de skandinaviska länderna.

Huvudsiffror i miljoner SEK
2021 2020
Omsättning 21 037
Resultat före ränta, skatt, avskrivningar och amorteringar (EBITDA) 3 959
Resultat före skatt (EBT) 2 492
Eget kapital

För mer information:

Jesper Eising
Presschef
jesper.eising@egmont.com

Amanda Justesen
amanda.justesen@egmont.com.

Bilder för pressanvändning: www.egmont.com/media-archive

TV 2

Omsättning 6 265 (4 866) miljoner SEK. Rörelseresultat efter resultat från associerade verksamheter: 502 (475) miljoner SEK.

• TV 2 är Norges kommersiella public service-mediehus som sänder nyheter, sport och underhållning via åtta tv-kanaler, streamingtjänsten TV 2 Play och nyhetssajten tv2.no.
  • 2021 blev ett starkt år för TV 2, som vann marknadsandelar. TV 2:s totala andel av den kommersiella marknaden i åldersgruppen 20-49 år ökade med fyra procentenheter till 52,3 procent. TV 2:s totala marknadsandel i åldersgruppen 20-49 år var 31 procent, en ökning med 1,7 procentenheter jämfört med samma period förra året.
  • TV 2:s huvudkanal hade höga tittarsiffror för både välkända och nya programformat som Kompani Lauritzenoch Norges nya megahit.
  • Tillströmningen fortsatte till Nyhetskanalen, Norges enda 24-timmars nyhetskanal, som hade en tittarandel på åtta procent på den kommersiella marknaden, en ökning med en procentenhet från föregående år.
  • TV 2 Play ökade antalet abonnenter ytterligare och hade 780 000 abonnenter vid årets slut.
  • TV 2 blev ensam ägare till RiksTV, som distribuerar betal-TV i det norska digitala marknätet och driver streamingtjänsten Strim.

Nordisk film

Omsättning: 4 786 (3 839) miljoner SEK. Rörelseresultat efter resultat från associerade verksamheter: 727 (155) miljoner SEK.

• Nordisk Film producerar filmer och serier i Norden, driver biografer i Danmark, Norge och Sverige och har en betydande verksamhet inom datorspel och digitala presentkort.
  • Omsättningen och intäkterna ökade under 2021, bland annat tack vare filmer, serier och datorspel. I resultatet ingår engångsvinster från värdejusteringar vid förvärv av delägda företag på 152 miljoner SEK.
  • Thomas Vinterbergs En runda till, producerad av Zentropa, vann en Oscar. Ternet Ninja 2 blev den mest inkomstbringande danska filmen någonsin med 930 000 sålda biljetter. Nordisk Film stod också bakom Avdelning Q-filmen Marco Effekten och Kometernes Jul, årets julkalender på danska TV 2. I Norge hade samägda Fantefilm premiär på Nordsjön, medan Tre nötter till Askungen blev årets största norska film. I Sverige har Bamse- och Sune-serierna återigen gjorts till publikdragande filmer.
  • Nordisk Films 46 biografer i Danmark, Norge och Sverige tvingades att vara stängda i fem månader. Detta ledde till en enorm förlust av intäkter och ett underskott på flera miljoner i biograferna, trots stöd från offentliga kompensationsordningar. Men biograferna fick också stor uppbackning från allmänheten och hade rekordhöga besökssiffror under hösten.
  • Nordisk Games har en portfölj bestående av sju europeiska datorspelsföretag som uppvisade en solid tillväxt i både omsättning och resultat under 2021. Nordisk Games investerade i brittiska Supermassive Games och gjorde ytterligare förvärv i Star Stable Entertainment, Nitro Games och Flashbulb Games. Avalanche Studios hade framgång med jaktsimulatorn The Hunter, Flashbulb Games lanserade Rubber Bandits, Supermassive Games lanserade House of Ashes och MercurySteams Metroid Dreadutsågs till årets spel av Time Magazine.
  • Nordisk Film distribuerar PlayStation i Norden och Baltikum och hade stor efterfrågan på PlayStation 5.
  • GoGift levererade en tvåsiffrig tillväxt inom digitala presentkortslösningar och är marknadsledande i Norden.

Omsättning: 8 630 (6 763) miljoner SEK. Rörelseresultat efter resultat från associerade verksamheter: 801 (495) miljoner SEK.

• Story House Egmont har verksamhet inom tre områden: Media, E-commerce och Agencies.
  • Omsättningen ökade betydligt under 2021 tack vare tillväxt inom E-commerce och Agencies, men även medieverksamheten växte. Vinsten ökade kraftigt, särskilt inom medie- och tidskriftsverksamheten, tack vare ökad försäljning av annonser och tidskrifter.
  • Story House Egmont har tidskrifter och digitala medier i Norden, Nord- och Östeuropa och på vissa internationella marknader, bland annat i Kina. Medieverksamheten – både inom kategorierna Kids och Consumer – hade goda resultat under 2021.
  • År 2021 förvärvade Story House svenska Royal Design Group, och ytterligare investeringar gjordes i flera företag i den e-handelsportfölj som nu omfattar: Fjellsport, Outnorth, SkittFiske, Bagaren och Kocken (inkl. KitchenOne och Robotexperten), Royal Design (inkl. Rum21), Med24, Nicehair, Garnius och Jollyroom. E-handelsbolagen hade en stark utveckling under 2021, med en genomsnittlig organisk tillväxt på cirka 20 procent och totala portföljintäkter, som inkluderar icke-konsoliderade intäkter i minoritetsägda bolag, på 7,7 miljarder SEK, jämfört med 5,6 miljarder SEK i 2020.
  • Affärsområdet Agencies består av en portfölj med sju nordiska byråer – s360, KAN, Ingager, Markedspartner, Klintberg Niléhn, Core Content och Okto – som är ledande inom bland annat performance marketing och som levererat en organisk omsättningstillväxt på i genomsnitt 30 procent och en vinstmarginal på cirka 20 procent.

Egmont Books

Omsättning: 1 381 (665) miljoner SEK. Rörelseresultat efter resultat från associerade verksamheter: 712 (98) miljoner SEK.

• Egmont Books består av det norska förlaget Cappelen Damm och det danska förlaget Lindhardt og Ringhof. År 2021 blev Egmont ensam ägare till Cappelen Damm, vilket resulterade i en engångsvinst på 561 miljoner SEK från omvärderingen av det ursprungliga aktieinnehavet.
  • Cappelen Damm äger distributionsföretaget Sentraldistribusjon och är delägare i den norska streamingtjänsten Storytel AS. Cappelen Damm publicerade mer än 2 000 nya titlar under 2021 och hade ett mycket bra år med en intäktsökning som drevs av ett starkt publiceringsprogram och en betydande tillväxt inom utbildning.
  • Cappelen Damm publicerade de två mest sålda böckerna i Norge 2021, Abid Rajas självbiografi Min Skyld och Lucinda Rileys Missing Sister. Erlend Skjetne vann Bragepriset i ungdomskategorin för sin debutroman Eit anna blikk. Cappelen Damm har också publicerat böcker av Kazuo Ishiguro, J. M. Coetzee, Patrick Modiano, Lars Saabye Christensen et al.
  • Lindhardt og Ringhof hade rekordomsättning och ett stabilt resultat och köpte fem förlag i Danmark och Tyskland under 2021. Försäljningen av tryckta böcker ökade med sex procent.
  • Lindhardt og Ringhof publicerade nya böcker av bland andra Knud Romer, Anne-Cathrine Riebnitzsky, Mich Vraa, Alex Schulman, Karl Ove Knausgård, Amanda Gorman och Thomas Korsgaard, som mottog utmärkelsen ”De Gyldne Laurbær”.
  • Det digitala förlaget SAGA förvärvade 24 000 nya digitala bokrättigheter under 2021 och har nu +100 000 digitala rättigheter på mer än 30 språk världen över.
  • Lindhardt og Ringhof blev Danmarks största leverantör av digitala läromedel för grundskolor 2021.

Allmännyttig verksamhet

• Egmont är en affärsdrivande stiftelse, där en del av mediekoncernens vinst går till att stödja barn och unga i utsatta situationer genom Egmont Fonden, samt till filmtalanger genom Nordisk Film Fonden, medan resten av vinsten återinvesteras i utvecklingen av mediekoncernen.
  • År 2021 bedrev Egmont Fonden allmännyttig verksamhet till ett värde av 131 miljoner SEK, varav Nordisk Film Fonden delade ut 6,8 miljoner SEK. Sedan 1920 har Egmont Fonden delat ut cirka 4,4 miljarder SEK omräknat till dagens värde.
  • Egmont Fonden arbetar med ambitionen att alla barn och ungdomar ska kunna slutföra en högstadieutbildning senast 2030. På så sätt bidrar fonden till FN:s globala mål nr. 4.
  • Egmont Fonden stöder initiativ i Danmark och Norge. Under 2021 utvidgade fonden sitt arbete till Sverige, där den första mottagaren av stöd var Barnens Rätt I Samhället (BRIS).
  • Under 2021 arbetade Egmont Fonden med ”barnfattigdom” som sitt årliga tema. I Egmont-rapporten 2021 drogs slutsatsen att en barndom i fattigdom innebär en högre risk för att inte fullfölja grundskoleutbildningen samt en risk för minskat välbefinnande och utanförskap.
  • Egmont Fonden har öronmärkt upp till 136 miljoner SEK för perioden 2022-25 genom projektet En Handräckning, som ger nödhjälp till ekonomiskt utsatta barn, ungdomar och familjer. Stödet är bidragsbaserat och fördelas genom ett antal utvalda partnerskapsorganisationer i Danmark, Norge och Sverige. År 2021 delade Egmont Fonden ut 22 miljoner SEK genom En Handräckning.
  • Covid-19-pandemin hade också en stor inverkan på barn och ungdomar i Skandinavien under 2021. Många barn och ungdomar i utsatta situationer behövde mycket stöd under restriktionerna och efter att samhället öppnats igen. Totalt delade Egmont Fonden ut 17 miljoner SEK i coronastöd till flera organisationer.
  • Egmont Fonden fortsatte sitt stöd till Lär för Livet – en organisation som skapats av fonden själv – för att se till att fler omhändertagna barn och ungdomar fullföljer sin grundskoleutbildning.
  • I 2021 stödde Egmont Fonden NKS (Norske Kvinners Sanitetsforening) och Kronprinsparets stiftelse i Norge.
  • Under 2021 skickade Nordisk Film Fonden 61 filmtalanger ut i världen med hjälp av resestipendier och stödde fyra stora initiativ, bland annat ett som fokuserar på användningen av ny teknik i filmberättande.