Fantomen intar Gotland och Almedalen

Fantomen intar Gotland och Almedalen

Sommarens politikervecka i Almedalen går från het till glödhet, då självaste Fantomen kommer på besök. Den vandrande vålnaden har begett sig till gutarnas ö för att bekämpa antidemokratiska krafter och dras in i ett rafflande äventyr kantat av action, humor och oväntade händelser längs Visbys gator.

Det 22 sidor långa äventyret ”En prins i Almedalen” finns att läsa i Fantomen nr 14–15 som släpps i butik den 30 juni. Serien är skapad av de två svenska kreatörerna Mikael Sol (manus) och Kim W. Andersson (teckningar).

Handlingen kretsar kring den diktatoriska och ondskefulla prinsen Dar av Dakk, känd från tidigare äventyr av den legendariska Fantomenskaparen Lee Falk. Dakk befinner sig i Almedalen för att sälja in sina storslående byggplaner, vilka kan komma att förändra Gotland och Visby för all framtid. När saker ställs på sin spets träder den vandrande vålnaden fram ur skuggorna och rycker ut till undsättning för att rädda gotlänningarna och demokratin.

– Världen är full av narcissistiska tyranner, både i det stora och i det lilla. Människor med enorm makt över andra som de inte fått av folket. Fantomen har alltid varit hård mot antidemokrater och det har vi tagit fasta på i detta på många sätt klassiska men också ovanliga äventyr på svensk mark, säger manusförfattaren Mikael Sol.

Fantomen – en svensk angelägenhet
Fantomens koppling till Sverige och kamp för demokratin går långt tillbaka i historien. Försvenskningen av Fantomen inleddes redan under 70-talet då den svenska tidningsredaktionen, ”Team Fantomen”, började producera egna äventyr med svenska serieskapare.

– Fantomen må vara bosatt i Bengali men han är i högsta grad svensk och är starkt präglad av svenska värderingar. Han har ett stort socialt och moraliskt patos, strider för demokrati och jämställdhet, hjälper de svaga och är hård mot de hårda, säger Jacob Habinc, projektledare för tidningen Fantomen. – Med årets demokratiska riksdagsval i antågande, så kändes timingen klockren för att skicka vår blågule hjälte till Gotland och Almedalen på ett spännande och viktigt uppdrag, fortsätter han.

Pressbilder finns att ladda ner från Story House Egmonts nyhetsrum hos Mynewsdesk. Vid bildpublicering vänligen ange: