Golf Digest vann Årets Omslag

Aldrig tidigare har så många nomineringar kommit in till Tidskriftspriset, avslöjade Tidskriftsgalans konferencierer Jan Helin och Thomas Mattsson från scenen på Cirkus.

Flest nomineringar hittades i kategorin Årets omslag och de fyra nominerade titlarna var Forskning & Framsteg, Golf Digest, Mama och c/o Hops.

Vinnare av priset var Golf Digest med omslaget i nr 7/2016.

– Jätteroligt! Det var en väldigt glad överraskning för redaktionen och jag är stolt över att vår idé med ett illustrerat omslag som skulle sticka ut i tidningshyllan och överraska läsekretsen gick hem, säger tidningens art director Johan Sundqvist.

Juryn bestod av Daniel Andersson, Åsa Holmström och Josephine Wallin och motiveringen till priset löd:

Som ett oemotståndligt kinderägg med tre överraskningar i en. En helt oväntad bild. En rejäl upplagehöjare. En färgstark godisbit i tidningshyllan som plötsligt får en konservativ värld att kännas som en lycklig utflykt till Gröna Lund.

– Lite extra roligt att just det här omslaget också var det som sålde klart bäst förra året. Vi visste att vi satt på ett unikt material i vår ranking av Nordens 100 bästa banor och jag är imponerad över hur vår AD Johan Sundqvists tänk med ett illustrerat omslag verkligen lyckades skapa intresse för tidningen och listan, säger Oskar Åsgård, ansvarig utgivare för Golf Digest.

För mer information vänligen kontakta,
Jonas Lidheimer, PR- och informationsansvarig, Egmont Publishing, 0708 63 94 62, jonas.lidheimer@egmont.se

Egmont Publishing är ett av Sveriges ledande medieföretag. Vi publicerar och skapar innehåll för ett hundratal magasin och webbplatser, som Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Kalle Anka & C:o, Vagabond, Bamse och KING Magazine. Vår verksamhet innefattar även böcker, spel och aktivitetsprodukter, event och läsarresor, samt e-handel och olika marknadstjänster. Vi omsätter cirka 1 miljard kronor och har cirka 250 medarbetare. Egmont Publishing är en del av mediekoncernen och stiftelsen Egmont som delar ut mer än 120 miljoner kronor varje år för att bidra till att utsatta barn och ungdomar får ett bättre liv. Läs mer på Egmont.se.