Bild: Till vänster, Hemmets Journal nr 1, 1921. Till höger: Hemmets Journal nr 13-14, 2021.

Hemmets Journal firar 100 med jubileumsutgåva och folkligt pris

Hemmets Journal, en av Sveriges största och mest anrika veckotidningar, fyller 100 år och firar hela året med sina läsare. Den 25 mars släpps ett fullspäckat jubileumsnummer, nr 13/14, och i höst utses Sveriges mest folkkära person genom tiderna.

Jubileumsåret firas med en rad olika satsningar i både tidningen och på webben – allt ifrån nya artikelserier och reportage med mycket nostalgi-innehåll, till olika tävlingar och omröstningar bland läsarna.

I Hemmets Journal nr 13/14 har redaktionen valt ut tio fantastiska livsöden som berört läsarna extra mycket genom åren. Det bjuds även på en känslofylld återblick till de olika välgörenhetsinsamlingar för behövande runt om i världen som Hemmets Journals läsare engagerat sig i. Dessutom presenteras vinnaren och receptet i tidningens stora jubileums-tårttävling.

– Det blir ett riktigt härligt nummer som andas extra allt. Framförallt har vi tagit utgångspunkt i vårt starka läsarengagemang, vilket går som en röd tråd genom hela tidningen, berättar Hemmets Journals chefredaktör Håkan Ström.

100-årsfirandet pågår under hela året och efter sommaren väntar en alldeles speciell omröstning. För första gången någonsin ska Sveriges folkkäraste person genom tiderna utses. Det blir en grannlaga uppgift för Hemmets Journals läsare att rösta fram och ställa folkkära profiler från olika tidsepoker mot varandra – alltifrån ikoner som Ingemar Johansson och Lill-Babs till dagens favoritkändisar som Carola Häggkvist, Rolf Lassgård och Lars Lerin.

– Folkkära svenskar har alltid legat våra läsare varmt om hjärtat. Vi på redaktionen är redan spända på att få veta vem som står som vinnare i denna häftiga omröstning, säger Håkan Ström.

Färska siffror från Orvesto visar att Hemmets Journal fortfarande står starkt och är en av Sveriges mest älskade veckotidningar med en räckvidd på hela 300 000 läsare/vecka och över 1,5 miljoner sidvisningar i månaden på webben, vilket är en topplacering bland Sveriges veckotidningar.

– Förklaringen tror jag ligger i att vi har hållit fast vid vårt framgångsrecept med gripande och fantastiska människoöden, varvat med inspirerande matrecept och kluriga korsord. Samtidigt har vi varit bra på att utveckla och förnya oss i takt med våra läsare och samhället i stort. I dag når och interagerar vi med fler människor än någonsin tack vare alla våra olika plattformar, både tryckta och digitala, vilket känns otroligt kul, avslutar Håkan Ström.

Pressbilder finns att ladda ner från Story House Egmonts pressrum hos Mynewsdesk.

För mer information kontakta gärna:
Håkan Ström, chefredaktör Hemmets Journal, hakan.strom@egmont.se

Jonas Lidheimer, Kommunikationsansvarig, Story House Egmont, 0708 63 94 62, jonas.lidheimer@egmont.se

Hemmets Journal – historik

• Hemmets Journal har sina historiska rötter i Danmark där Egmont Harald Petersen, 17 år gammal, startade ett eget litet boktryckeri hemma i hans mammas kök på Korsgade i Köpenhamn. Egmont blev en pionjär inom boktryckarkonsten i Danmark och det lilla företaget växte så småningom till en stor och ledande mediekoncern, som idag innefattar över 6 000 medarbetare och verksamheter i över 30 länder.
  • 1921 blev startskottet för Egmonts etablering i Sverige genom Hemmets Journals Förlag. Tidningen Hemmets Journal var en svensk version av den danska tidningen Hjemmet som hade börjat ges ut 1904.
  • Hemmets Journal blev snabbt en succé och växte till en av Sveriges största och mest vällästa veckotidningar.
  • Sedan 15 år tillbaka produceras Hemmets Journal från Story House Egmonts kontor i Västra Hamnen i Malmö.
  • Genom åren har Hemmets Journal-redaktionen utvecklat flera nya och framgångsrika tidskriftstitlar, som t.ex. Tidningen Nära, Svenska Öden & Äventyr och Historiska Brott & Mysterier.