Christian Larson och Andreas Palm / Foto: Carl Thorborg

Kalsongmakare krönta till mäktigast inom svenskt herrmode

KING Magazine har utsett kreatörerna och entreprenörerna bakom underklädessuccén CDLP till de mäktigaste personerna inom svenskt herrmode 2022.

KING Magazine har varje år sedan 2012 korat svenskt herrmodes 100 mäktigaste personer – kvinnorna och männen med allra störst inflytande över hur de svenska männen klär sig. På årets prestigefyllda lista hittar vi alltifrån framstående stylister, designers, kreatörer och chefer för modeföretag – till kommunikatörer, marknadschefer, programledare och modeforskare.

Grundarna av det framgångsrika underklädesmärket CDLP, Christian Larson och Andreas Palm, har utsetts till årets vinnare av KING-juryn:

”Att sätta CDLP högst upp på den här listan var inget svårt beslut. Inget annat svenskt varumärke känns mer i tiden 2022: CDLP har på ett lekfullt och intimt sätt presenterat en ny modern maskulinitet.”

CDLP är resultatet av ett kreativt och personligt samarbete mellan de två vännerna, entreprenören Andreas Palm och filmregissören Christian Larson. Företaget etablerades 2016 med målet att sätta en ny standard för manliga underkläder. Allt är producerat med hög design, kvalitativa och hållbara material, samt kreativt paketerat med snygga och inspirerande reklamkampanjer.

Efter att i rekordfart ha uppdaterat mäns underklädesgarderober i både Sverige och internationellt, har Andreas Palm och Christian Larson breddat sitt sortiment med badkläder, sportplagg och nyligen även underkläder för dam.

Nu kan de alltså även titulera sig mäktigast inom svenskt herrmode.

– Att få det här priset känns helt otroligt! Vilken grej det är att få ett sådant erkännande bara några år efter att vi lanserade två kalsongmodeller. Varav en i retrospekt var jävligt dålig. Vi lever ut en dröm via CDLP. Det är en stor känsla, säger Christian Larson och Andreas Palm.

Arbetet med CDLP har till stora delar även handlat om att omdefiniera vad maskulinitet innebär.

– Vi har försökt ifrågasätta saker. Många av de föreställningar som finns om könsroller och sexualitet är påhittade. CDLP placerar inte människor i fack, säger Andreas Palm i en intervju med KING Magazine.

På andra plats hamnade Ben Gorham, grundare av lyxvarumärket Byredo, och på tredjeplatsen hittar vi Acnes chefsdesigner och grundare, Jonny Johansson. Se hela topp-tio-listan med svenskt herrmodes mäktigaste personer 2022 på nästa sida.

Mer om vinnarna Andreas Palm och Christian Larson, samt de övriga topp-100-modemakthavarna finns att läsa om i nya numret av KING som kommer ut i butik 17 november samt på Kingmagazine.se.

Pressbilder finns att ladda ner från Story House Egmonts pressrum hos Mynewsdesk.

För mer information och intervjuförfrågningar kontakta:

Tom Cehlin, t.f. chefredaktör King Magazine, e-post tom.cehlin.magnusson@egmont.com

Jonas Lidheimer, Kommunikationsansvarig Story House Egmont, e-post jonas.lidheimer@egmont.se, telefon 0708 63 94 62

Topp-10 2022

1. Christian Larson och Andreas Palm, grundare CDLP