Eric Franzen, chefredaktör för Svensk Golf och juryordförande för utnämningen av Årets Golfare, delar ut priset till Ludvig Åberg. Foto: Peter Westrup.

Ludvig Åberg: Årets Golfare efter historisk säsong

Efter ett makalöst starkt debutår som golfproffs har Ludvig Åberg tilldelats utmärkelsen ”Årets Golfare”.

Han segrade på DP World Tour, han vann i Ryder Cup, han avslutade säsongen med sin karriärs första titel på PGA-touren, och han avancerade 3034 placeringar, till 30:e plats på den officiella världsrankingen. Den 24-årige Eslövssonen Ludvig Åbergs första tid som golfproffs kan inte sammanfattas som annat än braksuccé.

Nu uppmärksammas Ludvig Åberg med ett av Sveriges finaste och mest anrika golfpriser. Så här motiveras utnämningen av Årets Golfare av tävlingsjuryns ordförande Eric Franzén, chefredaktör på Svensk Golf:

– Ludvig Åberg kan nu se tillbaka på ett debutår i särklass. Endast ett fåtal svenska golfare har fått uppleva drömmen om att representera Europa i Ryder Cup, och Åberg gör detta efter knappt fyra månader som professionell. Under hans komprimerade säsong lyckades Åberg även ta hem segrar på världens två största herrtävlingar. Utnämningen till 'Årets Golfare' blir ännu en självklar milstolpe på den historiska resan mot världstoppen, en resa som ännu bara har börjat.

Så här kommenterar huvudpersonen utmärkelsen:

– Det känns så klart fantastiskt. Det är en ära. Det finns väldigt många duktiga golfare i Sverige just nu, flera har haft ett bra år och vunnit stora tävlingar. Att jag får priset visar att jag och mitt team har gjort ett riktigt bra 2023, säger Ludvig Åberg.

2023 blev säsongen som Ludvig Åberg – och för den delen, golfvärlden – inte kommer att glömma. De allra starkaste minnena hämtar han själv från Ryder Cup i Rom i slutet av september. Tillsammans med Viktor Hovland bildade han ett skandinaviskt par som skulle bli oslagbart i foursomespelet och lade grunden till en storstilad seger för Europa.

– Det var en dröm som plötsligt gick i uppfyllelse. Att få uppleva den lagkänslan som byggdes upp var fantastiskt, konstaterar Ludvig Åberg.

Kort därefter var det återigen dags att slå golfvärlden med häpnad. Åbergs vinnarresultat i The RSM Classic på Sea Island var 29 slag under par. Med lägre siffror hade aldrig en PGA-tourtävling avgjorts under en helg.

I början av januari startar Ludvig Åbergs första hela säsong som proffs. Årets Golfare 2023 har mycket att se fram emot även 2024.

– Jag är otroligt sugen på att tävla igen. Jag har lagt upp ett tävlingsprogram som jag verkligen ser fram emot. En given höjdpunkt blir naturligtvis Masters på Augusta i april, berättar Ludvig Åberg.

Läs mer om årets vinnare Ludvig Åberg på svenskgolf.se.

För mer information kontakta gärna,
Eric Franzén, chefredaktör Svensk Golf och juryordförande Årets Golfare, eric.franzen@egmont.se 070-230 39 84

FAKTA OM ÅRETS GOLFARE
Årets Golfare har delats ut sen 1966 och utses av en jury som består av Svensk Golfs redaktion samt utvalda representanter från Föreningen Golfjournalisterna, SGF och PGA.

Årets Golfare får ett stipendium på 10 000 kronor av Svensk Golf, att skänka till ett välgörande ändamål eller till en svensk golfklubb.

2022 tilldelades priset Linn Grant och året dessförinnan var det Anna Nordqvist som utsågs till Årets Golfare. Flest utmärkelser genom tiderna har Annika Sörenstam, som tilldelats priset 9 gånger, följd av Henrik Stenson som har vunnit 5 gånger.