Nanna Hedlund

Nanna Hedlund har utsetts till ny VD för Royal Design Group

Royal Design Group har rekryterat Nanna Hedlund som ny VD. Hon kommer närmast från VD-rollen hos Casall Sport och tillträder 1 augusti.

Royal Design Group är en av Nordens ledande e-handelsaktör inom design, möbler och heminredning. Företaget erbjuder både modern, tidlös och klassisk design via de populära nätbutikerna och varumärkena RoyalDesign, Rum21 och Andlight.

Royal Design Group har växt kraftigt under de senaste åren och finns idag etablerat på 13 olika geografiska marknader. Framåt ligger fokus på att vidareutveckla de starka varumärkena, öka kundattraktionskraften samt ytterligare stärka och fördjupa relationen med bolagets viktiga varumärkespartners. Rekryteringen av Nanna Hedlund är ett led i detta arbete.

– Royal Design eftersträvar en väldigt hög kundnöjdhet och vill skapa en naturlig och självklar inspirationsplats för designintresserade konsumenter och bolagets olika varumärkespartners. Därför är jag väldigt glad över att Nanna har tackat ja till uppdraget som VD. Nanna har stor erfarenhet från varumärkesinriktade företag och hon har en djup förståelse för såväl kunders som partners olika behov, förväntningar och önskemål. Hon är ambitiös, passionerad och står för ett tydligt och positivt ledarskap som kommer passa perfekt in i hos Royal Design, säger Cato Broberg, styrelseordförande i Royal Design Group och chef för Egmont E-commerce.

Nanna Hedlund har haft en rad ledande roller i flera olika branscher och har arbetat med några av Sveriges starkaste varumärken, framför allt inom livsstilsegmentet. Hon kommer närmast från rollen som VD på Casall Sport och dessförinnan som VD på Polarn O. Pyret. Hon har även arbetat med e-handel, varumärkes- och marknadsfrågor för KICKS och Mio. Gemensamt för hennes uppdrag har varit att utveckla kunderbjudanden, digitalisera, stärka varumärken, internationalisera och driva lönsam tillväxt.

– Royal Design Group har ett ledande erbjudande inom inredning och design och jag ser verkligen fram emot att få ta vidare det fina arbete som är gjort och ytterligare stärka och utveckla positionen framåt. På en marknad med svagare köpkraft är det avgörande att ständigt förbättra kunderbjudandet i attraktivitet och relevans, vilket är något jag verkligen brinner för och ser fram emot att få göra tillsammans med teamet. Att dessutom ha Egmont som strategisk och långsiktig ägare skapar fantastiska förutsättningar för att fortsätta driva stark tillväxt och internationell expansion, säger Nanna Hedlund.

Nanna Hedlund ansluter till Royal Design Group efter sommaren. Hon efterträder Magnus Pettersson som under 6 år har varit starkt bidragande till verksamhetens omställning och positiva utveckling. Magnus går vidare till en ny roll inom Egmonts centrala E-commerce-team.

– Att nyttja Magnus erfarenhet och kompetens i flera av våra bolag kommer påskynda utvecklingen och omställningen som krävs framöver. Magnus kommer fokusera på det kommersiella samtidigt som han driver effektivisering genom automation och skalfördelar inom gruppen av e-handelsverksamheter, säger Cato Broberg.

Royal Design Group är sedan 2021 en del av mediekoncernen och stiftelsen Egmont. Egmonts e-handelsportfölj, med totalt nio ledande verksamheter, är inriktad på fem strategiskt nischade områden: Outdoor, Parenting, Home & Interior, Health & Beauty och Hobby. Läs mer på egmont.com

För mer information kontakta,
Jonas Lidheimer, Kommunikationsansvarig, Story House Egmont, jonas.lidheimer@egmont.se, +46 708 63 94 62

Om Royal Design Group
Royal Design Group är Nordens ledande e-handelsaktör inom design, möbler och heminredning – med ambitionen att erbjuda världens bästa varumärken för hela hemmet till rätt pris och vara det självklara valet för konsumenten. Alltsedan starten 1999, då bolaget var inriktat på e-handel av svenska premiumvarumärken mot den amerikanska marknaden, har bolaget vuxit kraftigt under lönsamhet. Idag finns bolaget representerat online på 13 olika geografiska marknader under varumärkena RoyalDesign, Rum21 och Andlight.