Norska bästsäljaren Norrsken släpps på svenska

Norska bästsäljaren Norrsken släpps på svenska

Serieromanen ”Norrsken – resan till Jotundalen”, av norska stjärnskottet Malin Falch, har gjort stor succé i vårt grannland i väster. Med över 30 000 sålda exemplar och flera tunga utmärkelser har boken blivit en given favorit hos barn och unga. Nu släpps den trollbindande äventyrsberättelsen för första gången på svenska.

Den unga, norska seriekreatören Malin Falch har skapat en fängslande portalfantasy-berättelse med inspiration från den nordiska mytologin. Boken handlar om huvudpersonen Sonja som plötsligt en natt möter den främmande pojken Espen och upptäcker den magiska parallellvärlden Jotundalen. Där träffar hon bland annat på pratande vargar, björnar, troll och vikingar och dras in i ett spännande Peter Pan-aktigt äventyr.

Norrsken – resan till Jotundalen är Malin Falchs första bok och föddes som en webbserie som Malin skapade medan hon bodde i USA och studerade på Academy of Art University i San Fransisco.

– Jag ville göra en serie jag själv hade velat läsa när jag var liten – om en värld som inte liknar något av det vi ser till vardags, men som ändå finns inuti oss alla som någonsin låtit fantasin leka fritt. Det är en berättelse för alla, stora som små, och som gillar att drömma sig bort, säger Malin Falch.

Malin Falch har mottagit flera utmärkelser för sin debutroman, däribland norska ARK:s Barnbokspris 2018. Originalutgåvan, Nordlys – reisen till Jotundalen, gavs ut av Egmont Publishing i Norge förra året, och nu väntar alltså boksläpp i Sverige.

– Vi är väldigt förväntansfulla inför lanseringen. Malin har skapat en fantastisk berättelse som suger tag i en och som vänder sig till en bred skara läsare. Med huvudkaraktären Sonja i centrum hoppas vi också på att Norrsken kan bidra till att ännu fler tjejer får upp ögonen för serier, säger Mattias Mattson, projektledare och AD på Egmont Publishing.

Norrsken är planerad till totalt 8 böcker och bok nr 2, Vikingene og oraklet, har precis släppts i Norge.

Norrsken – resan till Jotundalen är på 168 sidor och finns att köpa i bokhandeln.

Högupplösta bilder finns att ladda ner från Egmonts pressrum hos Mynewsdesk.

För recensionsex, intervjuer och mer information vänligen kontakta:
Jonas Lidheimer, PR- och informationsansvarig, Egmont Publishing, jonas.lidheimer@egmont.se, 0708 63 94 62

Egmont Publishing är ett av Sveriges ledande och mest traditionsrika medieföretag. Inom våra tre huvudområden – Publishing, Marketing Services och E-handel – utvecklar vi engagerande innehåll, högkvalitativa produkter, innovativa tjänster och personliga mötesplatser. Vi är passionerade historieberättare och har en brinnande vilja att göra gott.
Genom vår ägare, stiftelsen och mediekoncernen Egmont, skänker vi varje åren stor del av vårt överskott för att stötta barn och unga som har det svårt i livet. Läs mer på www.egmontpublishing.se