Pensionerad lärare vann stor högläsningstävling – blir Bamses röst i ny ljudsaga hos Readly

Nu står det klart att Västeråsbon och den före detta lågstadieläraren, Gunvor Åhlberg, tar hem förstapriset i höstens stora högläsningstävling med Bamse. Därmed blir hon den första kvinnan som får göra Bamses röst. Den nya ljudsagan släpps den 17 december hos Readly.

Under höstlovet utlyste Readly och Bamsetidningen en högläsningstävling där hela landet fick möjlighet att tävla om att spela in en officiell Bamsesaga. I tuff konkurrens med flera hundra medtävlande var det till slut Gunvor Åhlberg, 66 år från Västerås, som lyckades få juryn på fall med sitt inlevelserika och betagande högläsningsbidrag.

– Gunvor har en väldigt behaglig, varm och vänlig röst. Hon talar tydligt och med fin inlevelse. Man kan höra att hon är en passionerad högläsare och hennes sätt att läsa lyfter Bamseberättelsen till en ny nivå. Gunvor är helt enkelt en väldigt värdig vinnare, säger jurymedlemmen och Bamsetidningens chefredaktör, Charlotta Borelius.

Som lärare, mamma och mormor har Gunvor Åhlberg hållit i otaliga högläsningsstunder med skolelever, barn och barnbarn genom åren. Men att högläsa en Bamsesaga i en professionell ljudstudio var något alldeles extra, även för en garvad högläsare som Gunvor.

– Det känns otroligt hedrande och roligt att ha fått spela in en saga med Bamse. Det var lite nervöst i början, men jag bestämde mig för att låtsas att jag läste för en grupp barn och då var det bara kul, säger Gunvor Åhlberg, vinnare av Bamses högläsningstävling.

Bamsesagan ”Också små vänner är bra” finns tillgänglig exklusivt på Readly i tre månader, från och med den 17 december.

Under 2020 har Readly lanserat och testat ett antal ljudfilsformat på den engelska marknaden och Bamsesagan uppläst av Gunvor Åhlberg blir nu den första som lanseras i Sverige.

– Att uppmuntra barn till att läsa mer genom spännande tävlingar och engagerande innehåll i nya former är något vi arbetar med ständigt. Därför ser vi extra mycket fram emot att släppa Gunvors inläsning av Bamsesagan som den första svenska ljudartikeln på Readlys plattform tillsammans med Bamsetidningen, säger Daniel Hamrin, Head of Content Nordics, Readly.

Läs mer om Bamses högläsningstävling och högläsningstips (utvecklade i samarbete med läs- och skrivutvecklaren Maud Nilzén) här.

Bildmaterial för användning i media finns att ladda ner från Egmonts pressrum hos Mynewsdesk.

För mer information kontakta gärna:
Charlotta Borelius, chefredaktör Bamse, charlotta.borelius@egmont.se,
0708 63 94 02

Jonas Lidheimer, PR- och informationsansvarig, jonas.lidheimer@egmont.se, 0708 63 94 62