Roliga faktaböcker med Bamse för vetgiriga barn

Roliga faktaböcker med Bamse för vetgiriga barn

Hur är det att börja förskolan? Vad händer på en vårdcentral? Och vad gör egentligen brandmännen om dagarna, förutom att släcka bränder…?
I den nya bokserien, ”Jag lär mig om…”, får läsarna hänga med Bamse och hans vänner på roliga äventyr och samtidigt lära sig en massa bra saker.

I den nya bokserien ”Jag lär mig om…” träffar vi Bamse och hans vänner när de är med om sådant som små barn är nyfikna på och vill lära sig mer om. De underhållande och lärorika böckerna tar på ett lättsamt sätt upp hur brandkåren och vårdcentralen fungerar, hur det är att börja förskolan och vad det innebär att få ett syskon. Faktatexterna finns i små rutor och presenteras på ett lättsamt och visuellt sätt på många av uppslagen. De blir ett naturligt inslag i själva berättelsen.

– Små barn är vetgiriga och nyfikna på kunskap, men det måste vara roligt för annars tappar de lusten att läsa. Därför har vi, som vi alltid gör med Bamse, utgått från berättelserna och sen byggt på med roliga och lättsamma fakta som bidrar till att höja läsupplevelsen, säger Annette Voigt, ansvarig för de nya Bamseböckerna på Egmont Publishing.

Böckerna är skrivna av Susanne Adolfsson och illustrerade av Bamsetecknaren Thomas Holm.

Faktan som följer med böckerna är granskad av experter inom de olika områdena.

Här följer en presentation av de olika faktaböckerna med Bamse:

Bamse: Jag lär mig om förskolan
I denna bok följer Bamse med Brumma till förskolan och stannar hela dagen. Det blir en rolig dag för dem båda, trots att kompisen Knorra tycker att Bamse är för gammal för förskolan. Berättelsen och den medföljande faktan tar upp en helt vanlig dag på förskolan – från samlingen på morgonen tills det är dags att gå hem.

Bamse: Jag lär mig om vårdcentralen
Vi följer med Mini-Hopp, som har ont i örat och feber, på ett besök hos Vårdcentralen där han får träffa doktor Dina och får sitt öra undersökt. Berättelsen och faktan i boken tar upp vad som händer på vårdcentralen och hur det fungerar där.

Bamse: Jag lär mig om att få ett syskon
Denna bok handlar om Milla som precis har fått en lillebror. När lillebror kommer hem blir det inte så roligt som Milla hade hoppats på. Det är stökigt och mamma och pappa är trötta och orkar knappt leka. Berättelsen och faktan tar upp vad som händer och de känslor som kan uppstå när man får ett nytt syskon – allt från stolthet till avundsjuka.

Bamse: Jag lär mig om brandkåren
Lille Skutt är på ett spännande besök hos brandkåren. Allt går inte riktigt som han hade tänkt sig. Berättelsen och faktan tar upp hur vanlig dag på brandkåren kan se ut och läsarna får bland annat lära sig hur man släcker bränder.

De illustrerade faktaböckerna ”Bamse – Jag lär mig om…” är på 32 sidor, kostar cirka 79 kronor och finns att köpa i bokhandeln och på nätet, bl.a. på Dintidning.se.

Högupplösta bilder laddas ner från Egmonts pressrum hos Mynewsdesk.

För mer information, beställning av recensionsex mm vänligen kontakta,
Annette Voigt, produktchef, Egmont Publishing, annette.voigt@egmont.se, 0708 63 94 63

Egmont Publishing är ett av Sveriges ledande och mest traditionsrika medieföretag. Inom våra tre huvudområden – Publishing, Marketing Services och E-handel – utvecklar vi engagerande innehåll, högkvalitativa produkter, innovativa tjänster och personliga mötesplatser. Vi är passionerade historieberättare och har en brinnande vilja att göra gott.
Genom vår ägare, stiftelsen och mediekoncernen Egmont, skänker vi varje åren stor del av vårt överskott för att stötta barn och unga som har det svårt i livet. Läs mer på www.egmontpublishing.se