Stadsmissionen har fått en Bamsehörna

Stadsmissionen har fått en Bamsehörna

Skåne Stadsmissions barn- och ungdomsverksamhet i Malmö har genomgått en efterlängtad makeover – signerad världens starkaste och snällaste björn.

Unga Forum är Skåne Stadsmissions barn- och ungdomsverksamhet i Malmö. Verksamheten vänder sig till barnfamiljer och unga som lever i någon form av social utsatthet. Till Unga Forum söker sig dagligen föräldrar och deras barn för att få stöd och rådgivning. Barnhörnan i lokalen fyller en särskilt viktig funktion för dessa möten.

– Vi erbjuder stöd och rådgivning till föräldrar och under tiden kan barnen leka och koppla av i barnhörnan. Vi arrangerar även öppna träffar för familjer då vi umgås, fikar, pratar och pysslar tillsammans med barnen, berättar Unga Forums verksamhetschef, Karin Edlund.

Barnhörnan på Unga Forum har länge varit i behov av uppfräschning och nu har världens starkaste och snällaste björn, Bamse, ryckt ut med inredningshjälp. Hörnan har dekorerats med en stor, färgglad väggtapet med Bamse och hans vänner, samt utrustats med mängder av Bamse-saker – alltifrån leksaker, pyssel, spel, färgläggningsmaterial och lektält, till böcker och tidningar.

– Vi är jätteglada över vår nya Bamsehörna. Här kan barnen som kommer till oss leka och koppla av, och samtidigt lära sig saker och utvecklas. Bamse lyfter ofta samhällets orättvisor, och det är något vi hela tiden strävar efter i vårt arbete: att synliggöra och motverka konsekvenserna av barns ojämlika uppväxtförhållanden.

Bakom omgörningen står medieföretaget Story House Egmont som ger ut Bamsetidningen, samt Bamseförlaget som äger rättigheterna till varumärket Bamse.

Story House Egmonts vänskapsrelation med Stadsmissionen inleddes i samband med den stora flyktingkrisen 2015. Genom åren har Story House Egmont stöttat Stadsmissionens lokala verksamheter i Malmö, Stockholm och Göteborg med omfattande produktdonationer, samt monetärt stöd genom olika insamlingar.

– Stadsmissionens livsviktiga och medmänskliga insatser för att hjälpa utsatta barn ligger oss väldigt varmt om hjärtat. Vi hoppas att Bamsehörnan blir en varm och trygg plats, som kan skapa lite extra glädje hos de barn och vuxna som besöker Unga Forum och Skåne Stadsmission, säger Mattias Mickelsson, ansvarig för Bamse-samarbeten på Story House Egmont.

Förutom Story House Egmont så har ytterligare ett antal Bamse-vänföretag bidragit till den nya Bamsehörnan på Unga Forum: Micki, Tildas, Photowall och ZicCa FabriCs.

Bilder finns att ladda ner från Story House Egmonts pressrum hos Mynewsdesk.

Bild: Den nya Bamsehörnan på Skåne Stadsmissions Unga Forum i Malmö.

Om Skåne Stadsmission och Unga Forum
Skåne Stadsmission arbetar för ett medmänskligare Skåne. Vi erbjuder professionellt stöd, både akut och långsiktigt, till människor som lever i utsatta livssituationer. Målet är att förebygga utanförskap och stärka individers makt över sitt eget liv. Unga Forum vänder sig till barnfamiljer och unga. Alla som är under 25 eller har barn under 18 år, och befinner sig i någon form av social utsatthet, är välkomna hit. Vi erbjuder rådgivning och stöd i olika livssituationer. Personalen är socialarbetare och jurister med lång erfarenhet av att arbeta med barn och ungdomar. All verksamhet är kostnadsfri och personalen har tystnadsplikt. Läs mer på www.skanestadsmission.se

För mer information kontakta gärna:

Jonas Lidheimer, Kommunikationsansvarig, Story House Egmont, jonas.lidheimer@egmont.se, 0708 63 94 62

Eva Emmelin, kommunikatör, Skåne Stadsmission,
eva.emmelin@skanestadsmission.se, 0766 47 15 25