Starlet-forskaren gjorde succé på Instagram – nu släpps hennes bok

Starlet-forskaren gjorde succé på Instagram – nu släpps hennes bok

Ta en serieruta från ungdomsklassikern Starlet ur sitt sammanhang, addera en träffsäker kommentar, och du får en humoristisk effekt som får de flesta att skratta. Etnologen Kristina Öhman, som forskar på Starlet, startade instagramkontot @tidningenstarlet och fick tiotusentals följare. Nu gör hon bokdebut med ”Saxat ur Starlet”.

Starlet är den lilla, klassiska seriepocketen som många förknippar med 80-talet och klichéartad ungdomsromantik. För Kristina Öhman, etnolog vid Göteborgs Universitet, är Starlet så mycket mer. Hon var storläsare som ung och idag forskar hon på tidningens tilltal och betydelse för generationer av unga svenska kvinnor.

Dessutom ligger hon bakom det populära Instagramkontot @tidningenstarlet som följs av över 15 000 personer, både män och kvinnor i olika åldrar.Inläggen består av olika serierutor från Starlet, ryckta ur sitt sammanhang och kryddade med träffsäkra och humoristiska kommentarer.

– Det är tydligt att Starlet fortfarande slår an något idag. Både bland personer som läste tidningen när det begav sig och hos gamla redaktionsmedarbetare, men också hos ungdomar som aldrig hört talas om Starlet tidigare. Kanske är det kombinationen av humor, nostalgi och en skärva av svensk popkulturhistoria som skapat ett så stort och brett intresse, säger Kristina Öhman.

Boken ”Saxat ur Starlet” består av ett urval från de över 500 succéartade inlägg som Kristina Öhman har publicerat på Instagram. Kristina har valt ut serierutorna från sin privata Starlet-samling.

– Folk frågar ibland om jag har ändrat innehållet i rutorna på något sätt, men det är att överskatta mina digitala klipp- och klisterförmågor. Dessutom är originaltexterna och bilderna alldeles tillräckligt fantastiska som de är, säger Kristina Öhman.

”Saxat ur Starlet” är på 130 sidor och finns att köpa i bokhandeln och på nätet, bl.a. på Dintidning.se.

Högupplösta bilder laddas ner från Egmonts pressrum hos Mynewsdesk.

För mer information och recensionsex vänligen kontakta:

Jonas Lidheimer, PR- och informationsansvarig, Egmont Publishing, jonas.lidheimer@egmont.se, 0708 63 94 62

Egmont Publishing är ett av Sveriges ledande och mest traditionsrika medieföretag. Inom våra tre huvudområden – Publishing, Marketing Services och E-handel – utvecklar vi engagerande innehåll, högkvalitativa produkter, innovativa tjänster och personliga mötesplatser. Vi är passionerade historieberättare och har en brinnande vilja att göra gott.
Genom vår ägare, stiftelsen och mediekoncernen Egmont, skänker vi varje åren stor del av vårt överskott för att stötta barn och unga som har det svårt i livet. Läs mer på www.egmontpublishing.se