Foto: Getty Images

Story House Egmont skänker 3 000 julgåvor till Stadsmissionen

För 7:e året i rad skänker Story House Egmont julgåvor till barn och unga som lever i social utsatthet. Nyligen lämnade 4 fullastade pallar med nästan 3 000 leksaker, spel och pyssel Egmonts lager i Malmö – för vidare färd mot Skåne och Göteborgs Stadsmission.

Sedan 2015 har Story House Egmont delat ut närmare 15 000 julgåvor till behövande barn i samarbete med olika välgörenhetsorganisationer. Årets klappar består av bland annat spel, pussel, målar- och pysselböcker, färgpennor och leksaker från företagets populära varumärke Kärnan.

– Det är lätt att glömma att julen inte är en självklar höjdpunkt på året för alla. För många, inte minst barn och unga, kan julen också kännas tung och utlämnande. Förhoppningsvis kan våra gåvor bidra till att sprida lite julglädje till de som behöver den mest, säger Christina Gustafson, Affärsområdesansvarig för Kärnan på Story House Egmont.

Förutom julgåvorna pågår ytterligare initiativ till förmån för Stadsmissionen. Under 16 intensiva veckor från december till mars kommer Egmonts anställda medarbetare att motionera och röra på sig extra mycket. Allt för en god sak – i dubbel bemärkelse. För vart 8:e registrerat träningspass skänker företaget ett ekonomiskt bidrag till Stadsmissionens livsviktiga frukostverksamhet.

– Målet är att träna oss till ett rejält antal frukostar. Att starta dagen med ett ordentligt mål mat i magen gör stor skillnad för den som lever i fattigdom och hemlöshet, säger Jonas Lidheimer, Kommunikationsansvarig på Story House Egmont.

På Stadsmissionen tas både julklappar och frukostbidrag emot med stor glädje.

– Engagemanget som Egmont visar, år efter år, betyder oerhört mycket för oss på Skåne Stadsmission. Genom verksamhetsstöd och bidrag med julklappar är de med och gör julen lite varmare för de familjer och barn vi möter, säger Karin Edlund enhetschef på Skåne Stadsmissions barn- och ungdomsverksamhet Unga forum.

Stöttar Musikhjälpen med privat Bamse-biovisning
Story House Egmont stöttar även årets Musikhjälpen-kampanj ”För en värld utan barnarbete”. Just nu pågår en exklusiv välgörenhetsauktion på Tradera av en privat biovisning av den nya Bamsefilmen "Bamse och Vulkanön". Insamlingskampanjen genomförs i samarbete med Nordisk Film och Nordisk Film Productions.

Som en del av mediekoncernen och stiftelsen Egmont, har Story House Egmont en över 100 år lång tradition av att stötta barn i svåra
livssituationer. Nyligen ingicks ett omfattande partnerskap med Bris, som ska bidra till att hjälpa tusentals utsatta barn på natten.

För mer information kontakta gärna:
Jonas Lidheimer, Kommunikationsansvarig, Story House Egmont, jonas.lidheimer@egmont.se 0708 63 94 62