​Outnyttjade möjligheter till grannsamverkan

Få bostadsrättsföreningar utnyttjar de möjligheterna till positiva effekter som man kan få genom grannsamverkan. Det framgår av en enkätundersökning gjord av webbtjänsten Egrannar.

Samverkan begränsas ofta till städning av gemensamma ytor, till exempel gårdsstädning och trappstädning. Ungefär 90 procent av drygt 300 tillfrågade föreningsmedlemmar anger detta alternativ. 30–40 procent nämner olika typer av bjudningar och mingel. Andra aktiviteter är betydligt mindre vanliga.

– I kommentarerna till undersökningen finns flera bra exempel på gemensamma aktiviteter som verkligen kan öka trivseln i en BRF, säger Lars Wallgren, Egrannar.

– Men det är anmärkningsvärt att så viktiga frågor som brandskydd och brottsförebyggande åtgärder anges som exempel på grannsamverkan av bara 20 procent och barnsäkerhetsfrågor av bara sju procent av de tillfrågade.

Närmare 70 procent tycker att grannsamverkan fungerar bra i den egna föreningen, 30 procent skulle vilja ha mer. Bara fyra personer av de drygt 300 tycker att man har ”något för mycket” eller ”alldeles för mycket” gemensamma aktiviteter.

– I kommentarerna till undersökningen finns några exempel på tydligen mindre vanliga gemensamma aktiviteter, säger Lars Wallgren.

Här är några av dem:

• Specialgrupper av olika slag. Teknikgrupp för teknisk förvaltning för att hålla nere kostnaderna i föreningen.
  • Trädgårdsgrupp för planering och utformning av tomten och trädgårdsdagar under sommaren.
  • ”Trivselkvällar, en kväll varannan vecka, när vi gör allt möjligt – pysselkväll, filmkväll, studiecirkel i ‘Att bo i brf’, Bokcirkel mm.”

En del kommentarer visar att livet i bostadsrättsföreningar inte alltid är helt friktionsfritt:

• ”Har tappat sugen efter att inte få nån uppskattning”.
  • ”Ordförande inte speciellt samarbetsvillig”.
  • ”Inte alla förstår att man som boende i en brf inte bara har rättigheter utan även skyldigheter”.
  • Över 80 procent anger att de alltid hälsar på grannarna när de möts i trappuppgången, men en svarande skriver att ”knappt någon hälsar tillbaka” och en annan att ”när de hör att vi är i trapphuset skyndar de in för att slippa mötas”.

Se hela undersökningen (även pdf-fil nedan)

• Boendefrågor

• webbtjänst fastighet
  • webbtjänst bostadsrättsförening
  • webbtjänst bostadsförening
  • styrelsearbete
  • gårdsstädning
  • grannsämja
  • grannar
  • bostadsrättsförening
  • enkätundersökning
  • enkät
  • undersökning
  • barnsäkerhet
  • brandsäkerhet
  • grannsamverkan

Hemsida och smarta tjänster för bostadsrättsföreningar. Egrannar gör det enkelt och roligt att bo i bostadsrätt. Smarta tjänster som bokningsfunktion, anslagstavlor och automatiskt medlemsregister sparar mycket tid och arbete, för både medlemmar och för föreningens styrelse. Egrannar är helt gratis att använda och på 15 minuter är man igång.

Lars Wallgren

VD 0709-152 888