Nya siffror ger en bild av hur e-handlare arbetar med influencer marketing.

Undersökning: Svensk e-handels inställning till influencer marketing

Varför vill e-handelsföretag arbeta med influencers? Vilka utmaningar ser de med influencer marketing? Och hur går man tillväga för att hitta rätt influencer? Det var några av de frågor vi ställde i “Svensk e-handels inställning till och användning av influencer marketing”, en enkät som Influens.se tillsammans med systersajten Ehandel gick ut med tidigare i höstas.

Vår ambition var att försöka få bättre koll på hur e-handelsföretag arbetar med influencer marketing, och därför vände vi oss direkt till branschen för att få svar. Vi vill vara tydliga med att undersökningen inte bör ses som en kvalitativ och statistiskt säkerställd undersökning, utan snarare om en indikation på hur marknaden arbetar med det växande fenomenet influencer marketing.

Totalt fick vi in 77 svar på vår enkät, som alltså riktade sig specifikt till e-handelsföretag inom B2C-segmentet. De fick bland annat svara på om deras företag har arbetat med influencer marketing det senaste året. 63 procent svarade ja, 37 procent svarade nej. På frågan om hur företagets investering i influencer marketing förändrats över tid, svarade ungefär hälften att deras investering hade ökat eller var oförändrad under det senaste året, samtidigt som 19 procent hade dragit ner på sin influencer marketing-budget och 31 procent sade sig inte arbeta med influencer marketing alls.

Här kommer några andra höjdpunkter från undersökningen:

Hur bokar ni era influencersamarbeten (möjligt att ange flera svarsalternativ)?

Själva och direkt med en influencer 82%
Via en influencerbyrå 28%
Via en mediebyrå 5%
Via en PR-byrå 2%
Annat 2%

Liveshopping ökar markant - vad är er inställning till det?

Vi följer ämnet men avvaktar ett tag till - 47%
Vi är inte intresserade - 20%
Vi ska testa inom kort - 17%
Vi har testa och kommer att fortsätta - 10%
Vi har testat och kommer inte att göra det igen - 6%

Vilken är den främsta anledningen till att ni använder er av influencer marketing (möjligt att ange flera svarsalternativ)?

Ökad varumärkeskännedom - 62%
Möjlighet att nå ut med budskapet på ett trovärdigt sätt - 41%
Ökad konvertering - 31%
Association med vald influencer - 21%
Annat - 2%

Vilken är den största utmaningen med influencer marketing (möjligt att ange flera svarsalternativ)?

Hitta rätt influencer - 62%
Höga priser - 44%
Balansen mellan det tänkta budskapet och influencerns egna kreativitet - 30%
Problem med kommunikationen - 11%
Att enas om hur avtalet ska se ut - 9%

Av de 77 som svarade på enkäten uppgav 50 procent att de var vd eller ägare för bolaget de representerade. 19 procent var e-handelschefer och 17 procent var marknadschefer. Drygt 56 procent av de svarande företrädde företag med under 50 miljoner kronor i omsättning. De tre vanligaste branscherna var mode/skor (29 procent), möbler/heminredning (17 procent) och skönhet/accessoarer (15 procent).