Grundförstärkning av Hovings Malmgård 2019

Det finns ett intresse kring Hovings Malmgård som ligger i kv. Sommaren. Därför uppdaterar vi med jämna mellanrum informationen i vårt nyhetsrum så att alla kan följa utvecklingen.

Bakgrunden köpet
Einar Mattsson förvärvade tomträtten till kvarteret Sommaren 10 av Jarowskij AB. Det var på inrådan från Stockholms stad som Einar Mattsson köpte Hovings Malmgård. Tomträtten hade tidigare förvärvats av Jarowskijkoncernen från AB Maskin & Byggnadsdrift. Varför Stockholms stad valde att sälja tomträtten efter att ha rivit kringliggande bebyggelse känner vi inte till.

I samband med programarbetet för kvarteret Persikan och förvärvet av tomträtten gav kommunen Einar Mattsson en markanvisning för bostäder på och intill fastigheten.

När samrådet för kv. Sommaren 10 senare redovisades i Stadsbyggnadsnämnden rådde oenighet i staden om fortsatt planering och nämnden beslutade att inte gå vidare med planen just då. Einar Mattsson har senare frågat staden om man vill köpa kv. Sommaren 10 då man vid det tillfället inte gick vidare med utvecklingen. Ett sådan intresse fanns inte från stadens sida.

Utveckling av fastigheten
Sedan dess har Einar Mattsson kontinuerligt resonerat med staden om hur området kan utvecklas. Under årens lopp har en rad olika förslag till utveckling av området presenterats för staden. Osäkerheten kring utveckling av området har varit stor. Många frågor som berör utveckling av närområdet har fått staden att tveka, t ex SL garagets slutliga placering, Danvikstull mm.

Planen framåt för Hovings Malmgård
Som ni läst i tidigare inlägg finns det en plan för fastigheten på lång sikt och på kort sikt. På kort sikt handlar om att säkra malmgården och de värden som finns där. Einar Mattssons mål har alltid varit en varsam renovering av Hovings Malmgård och en utveckling av bostäder intill. Vi tror på området och vill gärna se att Hovings Malmgård på sikt kan öppnas upp för en publik verksamhet.

För tre år sedan tomställdes fastigheten för att vi skulle kunna förstärka husets grund. Utredningsarbetet påbörjades för att välja metod. Därefter uppkom iden att flytta huset till en plats närmare vattnet. Efter en utredning kom vi fram till att den idén inte är lämplig.

Grundförstärkning
Nu förbereder vi därför arbetet att förstärka byggnadens grund, ett arbete som vi räknar med att kunna påbörja under 2019.

Under hösten har Einar Mattsson gjort insatser som bland annat inventera och laga tak och fasader så att byggnaden inte ska ta skada av väder och vind.Det florerar dock en felaktig uppfattning om att det har installerats en hiss i malmgården. Det har det inte.

Vi väntar nu på svar från Stadsbyggnadskontoret som lovat att återkomma i början på 2019 om fortsatt planering av området. Det kommer att dröja innan byggnaden kan tas i anspråk för uthyrning igen även om arbetet med att förstärka och skydda byggnaden kommer att göras parallellt med planeringen av området.