BOK OM EPILEPSI BLIR TILL ROAD SHOW

Boken Leva med epilepsi - väcker uppmärksamhet och känslor...

Leva med epilepsi är resultatet av ett gränsöverskridande samarbete mellan professionen, patientföreningar, folkbildningsorganisationer, Eisai och kända samt okända personer med epilepsi. Resultatet är en kombination av medicinsk vetenskap och det mänskliga mötet och syftet är folkbildning. Intresset för boken har varit mycket stort och följs nu upp i form av en "Road Show" som inleds på Folkets Hus i Motala.

Leva med epilepsi
- där både kända och okända personer medverkar och berättar om hur det är att leva med epilepsi - har väckt uppmärksamhet och intresse både inom sjukvården, hos allmänheten och i media. Boken har uppmärksammats i TV program och tidningsartiklar och följs nu upp genom lokala aktiviteter i samarbete med patientorganisationer och sjukvårdspersonal runt om i Sverige.

Författaren tillika docent i Neurologi, Anne-Marie Landtblom erhöll nyligen ett ABF: s "Kulturstipendium" för att genom sitt författarskap och engagemang "... kombinera medicinsk vetenskap med mänskliga möten genom folkbildning". Docent Anne-Marie Landtblom är engagerad i den första utbildningsdagen på temat "Epilepsins dag" som går av stapeln den 26 maj på Folkets Hus i Motala.

"Vi ser denna aktivitet som ett naturligt sätt att bemöta det intresse som boken har skapat." Epilepsi är en vanlig sjukdom och det är viktigt att den blir synlig i samhället. Än idag - 2009 - så vet majoriteten av svenska folket inte hur de skall förhålla sig när någon får ett epileptiskt anfall. Utbildning i ämnet behövs på bred front. Under "Epilepsins dag" den 26 maj i Motala, bjuds både professionen, samt personer med epilepsi, närstående och allmänheten in", säger docent Anne-Marie Landtblom.

" Att värna om patienten och dennes närstående är vår viktigaste mission som Human Health Care företag. Det är glädjande att genom ett gränsöverskridande samarbete få bidraga till detta, som sponsor och arrangör", meddelar Ann-Caroline Everts, projektledare Eisai AB.

Se kortfilmen "Leva med epilepsi":
www.mediaeffekt.se/presentationer/epilepsi.wmv

Välkommen på pressträff
med lättare tilltugg!

Plats: ABF-huset, Kyrkogatan 6, Motala
Tid: den 20 maj 2009, kl 11:30 - 13.00

Medverkar gör bland andra:

Författare och docent Ann-Marie Landtblom, överläkare Kim Leerbeck, Solveig Pettersson, verksamhetsledare ABF och Anne-Caroline Everts, HälsoPedagogiskt Forum och Eisai, sponsor & samarbetspartner.

För mer information kontakta:
Annki Nilsson, ABF i Östergötland, Tel: 013-24 25 29
E-post: annki.nilsson@abf.se

Clas Lindbergson, Marknadsdirektör Eisai AB, Tel: 0706-581180
E-post: clas_lindbergson@eisai.net

WWW.EISAI.SE

WWW.EPILEPSIGUIDEN.SE

• motala lasarett
  • abf
  • leva med epilepsi
  • zonegran
  • zebinix