Gå direkt till innehåll
-Vår svensk-franska accelerator erbjuder varje deltagande företag ett skräddarsytt stöd anpassat efter just deras utmaningar och tillgång till ett franskt nätverk av experter och partners relevanta för just deras produkt.

Pressmeddelande -

Europeiska life science nätverket EIT Health bjuder in svenska startups och tillväxtbolag till samarbete inom digital hälsa och AI

Nu öppnar EIT Health upp för ansökningar till en helt ny svensk-fransk accelerator som finansieras av Vinnova, som syftar till att skapa konkurrenskraftiga samarbeten mellan svenska och franska aktörer och företag. Innovativa startupföretag inom AI eller digital hälsa från hela Sverige välkomnas att ansöka senast den 31 augusti till programmet.

EIT Health’s svenska franska accelerator är en startupinkubator som ger svenska företag möjligheten till att under 12 månader få skräddarsydd support av EIT Healths experter, tillgång till EIT Healths franska partnernätverk samt möjligheten att utveckla samarbete inom tekniska lösningar och forskningssamarbeten.

-Vår svensk-franska accelerator erbjuder varje deltagande företag ett skräddarsytt stöd anpassat efter just deras utmaningar och tillgång till ett franskt nätverk av experter och partners relevanta för just deras produkt, säger Per Horn, innovationsansvarig för EIT Health i Skandinavien. Sverige har länge utmärkt sig som en innovationshub internationellt sett och vi hoppas att detta samarbete med EIT Health i Frankrike kan bli en accelerator som hjälper dessa svenska entreprenörer att nå framgång snabbare.

EIT Healths svensk-franska accelerator är ett helt nytt initiativ finansierat av Vinnova. Upp till tio företag kommer att utses efter en utvärderingsprocess av ansökningar. Programmet löper under tolv månader och är en hybrid av on-site möten i Paris samt distansmöten. Programmet erbjuder en unik kombination av mentorskap som hjälper företagen att validera sin lösning och anpassa den till den franska marknaden eller formalisera nya relationer och FoU-samarbeten som kan resultera i partnerskap och / eller nya FoU-förslag. Experter på hög nivå hjälper till att underlätta medicinska, regulatoriska, tekniska och affärsmässiga frågor och förbereda företagen för att etablera nya samarbeten eller expandera i Frankrike.

-Frankrike har en av de mest dynamiska hälsosektorerna i Europa och vi är Sveriges nionde största exportmarknad, många möjligheter öppnas för att samarbeta med den franska regeringen för att förbättra hälso- och sjukvårdssystemets effektivitet, särskilt för AI-baserade lösningar. Våra partners och EIT Health i Frankrike är fullständigt engagerade i att stödja svensk-franska samarbeten inom digtal hälsa och ser fram emot att få insikt i flera svenska innovationer inom AI och digital hälsa, säger Jean-Marc Bourez, VD EIT Health Frankrike

-EIT Healths skräddarsydda svensk-franska accelerator är en kraftfull och effektiv metod för att förbättra innovationssamarbetet på internationell nivå. Acceleratorn ligger i linje med det strategiska bilaterala innovationspartnerskap som Sverige har med Frankrike, säger Vinnovas landansvariga för Frankrike Emma Bäcke.

-Denna accelerator fokuserar på digital Hälsa med tyngdpunkt på utveckling av AI-verktyg vilka har en enorm potential att bidra till förbättrad hälsa och behandling. EIT Healths europeiska nätverk och expertis inom life science är en värdefull introduktion till kontakter som kan hjälpa våra svenska företag att skapa nya samarbeten och påskynda sin tillväxt i Frankrike. Vi ser fram emot att följa företagen genom EIT Healths engagemang och målmedvetenhet under det här året, säger Malin Eklund, område precisionshälsa, Vinnova.

Fullständig information kring ansökan finns på https://eithealth.eu/opportunity/swedish-french-accelerator/. Programmet startar den 4 oktober 2021 och pågår till den 30 september 2022. Sista dag för ansökan är den 31 augusti.