Pressmeddelande -

Inbjudan: Ny teknik, nya samarbetsformer och internationalisering - ny spelplan för svensk life science

Välkomna till EIT Health Scandinavias och Uppsala universitets seminarium i Almedalen, torsdag 4 juli kl 09.30!

Ny teknik, nya samarbeten och internationalisering – nycklar för att lösa framtidens utmaningar?

Inom hälsa och vård ser vi idag en explosion av ny teknik och kunskap, men också nya offentlig-privata samarbetsformer som får en allt viktigare roll för innovationsgraden i svensk life science. Detta geross en ny spelplan, men också nya utmaningar. Hur bygger vi bättre offentlig-privata samarbeten och hur drar vi nytta av internationaliseringen, för bättre vård och en friskare befolkning? Det diskuteras i seminariet av en panel bestående av representanter för industrin, akademin och landstingen, samt regeringens nationella life science-samordnare.

Nya produkter, tjänster och lösningar inom life science tas i allt ökande grad fram genom samarbeten där företag, hälso- och sjukvård, kommuner, universitet och patienter samverkar inom olika typer av offentlig-privata partnerskap. Detta sker samtidigt med en ökande internationalisering. Dessa frågor är därför områden som prioriteras i den svenska regeringens kommande nationella life science-strategi.

Hur bygger vi bättre offentlig-privata innovationssamarbeten för att lösa framtidens samhällsutmaningar, för bättre vård och en friskare befolkning? Hur löser vi dagens utmaningar kring offentlig-privata samarbeten? Hur drar vi nytta av internationaliseringen, och hur kan vi utveckla och synliggöra svenska styrkeområden och nätverk, så att svensk life science bli starkare internationellt?

Genom att utgå från erfarenheter från existerande innovationssamarbeten, aktuella initiativ, och regeringens kommande nationella life science-strategi, diskuterar vi nya lösningar och strategier för framtiden, med målet att bygga ännu bättre offentlig-privata samarbeten och en starkare svensk life science.

EIT Health är Europas största samarbetsorganisation inom life science-innovation och hälsa, och befinner sig i snabb utvecklingsfas. Vi arbetar i en skandinavisk organisation som i sin tur är uppkopplad på europeisk och global nivå. Sammanlagt omfattar vi minst 150 organisationer, varav Europas största läkemedelsbolag och främsta universitet, som gemensamt utvecklar, finansierar och bedriver innovativ R&D, utbildningar, inkubatorverksamhet och stödprogram för start-ups.

Medverkande:

Jenni Nordborg, Nationell life science-samordnare, Regeringens life science-kontor

Mats Larhed, stf. vice-rektor, Uppsala universitet

Louise Eklund (L), ordförande Innovation Skåne, vice ordförande i Region Skånes regionala utvecklingsnämnd

Anna Sandström, Science Policy and Relations Director Europe, Astra Zeneca

Erik Forsberg, VD, EIT Health Scandinavia

Moderator: Lisa Kirsebom, vetenskapsjournalist

Tid: 4 juli, 09.30 – 10.30

Plats: D-huset, Uppsala universitet, Kaserngatan 1, Visby

Lokal: Föreläsningssal, bv

Seminariet direktsänds på internet här på: https://www.eithealth.eu/clc-scandinavia

Samt på http://media.medfarm.uu.se/play/live/almedalen

About EIT Health Scandinavia

EIT Health is a Knowledge and Innovation Community (KIC) established by the EU body European Institute for Innovation & Technology (EIT). EIT Health is a collaboration between more than 150 Partners within pharma, medtech, healthcare and healthcare funders, research institutions, and universities. Backed by the European Union, EIT Health is Europe’s largest life science collaboration organisation, and one of the largest life science initiatives world-wide. EIT Health is active across three fields: business creation, education, and multidisciplinary healthcare innovation initiatives.

EIT Health has Partners and programmes in 17 countries. The other Co-Location Centres are present in Barcelona, Paris, London, Rotterdam, Heidelberg-Mannheim and Budapest. The headquarter of EIT Health is located in Munich. EIT Health Scandinavia covers Sweden, Denmark and Estonia, and the main office is located in Stockholm.

Core Partners: City of Stockholm, Copenhagen University, Denmark’s Technical University, Karolinska Institute, KTH Technical University, Region Skåne, RISE, Stockholm County Board, Thermo Fischer Scientific – Phadia AB, University of Tartu, Uppsala County Board, and Uppsala University.

Associate Partners: City of Uppsala, Copenhagen Business School, MSD/Merck Sharp & Dome, Novo Nordisk, Region Stockholm, Region Uppsala, The Capital Region of Copenhagen.

Linked/Affiliated Parties: Acreo Swedish ICT AB, Interactive Institute Swedish ICT AB, Janssen-Cilag AB, Karolinska University Hospital, SICS Swedish ICT AB, SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut AB, Stockholm Innovation & Growth AB.

Christina Bergstrand

Presskontakt Marketing & Communications Manager +46704552021

For Healthy Lives in Europe

EIT Health is a Knowledge and Innovation Community (KIC) established by the EU body European Institute for Innovation & Technology (EIT). EIT Health is a collaboration between more than 130 Partners within pharma, medtech, healthcare and healthcare funders, research institutions, and universities. Backed by the European Union, EIT Health is Europe’s largest life science collaboration organisation, and one of the largest life science initiatives world-wide. EIT Health is active across three fields: business creation, education, and multidisciplinary healthcare innovation initiatives.

EIT Health has partners and programmes in 17 countries. The Regional Innovation Hubs are present in Barcelona, Paris, Dublin, Rotterdam, Heidelberg-Mannheim, Wienna and Budapest. The central office is located in Munich. EIT Health Scandinavia covers Sweden, Denmark, Finland, Norway and Estonia, with an office in Stockholm.

EIT Health Scandinavia
Torsgatan 11