Sveriges Managementkonsulter firar 50 år

Managementkonsultbranschen är relativt ung i ett historiskt perspektiv med en framväxt framförallt under andra hälften av 1900-talet. Idag har branschen en betydande storlek och spelar en viktig roll för utveckling av en mängd företag och offentligt ägda organisationer. Antalet aktiva managementkonsultföretag på den svenska marknaden uppskattas till 15 000 med en total omsättning på 32 miljarder kronor (Bisnode 2015).

Sveriges Managementkonsulter (SMK) är en branschorganisation som företräder managementkonsultföretagen och dess konsulter samt bidrar till utveckling av branschen. Den svenska organisationen utgör en del av i den globala managementkonsultorganisationen, ICMCI, som bland annat ansvarar för den internationella certifieringen CMC, Certified Management Consultant.

På ordförandeposten sitter idag Dag Larsson, VD för managementkonsultbolaget Ekan Management som funnits med i branschen sedan tidigt 80-tal.

I år fyller SMK 50 år vilket uppmärksammas genom ett jubileumsfirande i Stockholm den 15 mars. Inbjudna är utöver organisationens medlemmar även representanter från näringsliv, akademin och offentlig verksamhet, studentorganisationer, journalister m.fl. Under eftermiddagen ges möjlighet att lyssna till en rad intressanta talare och delta i diskussioner kring utmaningar och framgångsfaktorer för utveckling av välmående och hållbara företag och organisationer.

Några av talarna:

Sorin Caian är ordförande för International Council of Management Consulting Institutes (ICMCI) sedan 2015. I denna roll verkar han, tillsammans med de lokala branschföreningarna, för utvecklingen och erkännandet av managementkonsultyrket i ett globalt perspektiv. Caian är utöver sin ordföranderoll aktiv Senior Partner på BDO Business Advisory i Rumänien och har dessförinnan sin bakgrund inom flygindustrin. Sorin kommer bland annat tala om branschen i stort och ICMCI:s verksamhet.

Sofie Bergdahl är redan vid 24-års ålder VD för ett av nordens största studentdrivna konsultföretag, Lunicore. Lunicore har Lunds universitet som majoritetsägare och består idag av ca 80 aktiva studenter från ett 40-tal utbildningsinriktningar. Studenternas vision är att få vara med och bidra till ett mer nytänkande och innovativt södra Sverige. Sofie har sitt uppdrag under tvåår med ett kraftigt tillväxtmål om att mer än fördubbla antalet studenter som kommer ut i näringsliv och offentlig sektor genom Lunicore. Sofie kommer bland annat att tala vilka förväntningar som framtidens managementkonsult kommer ha på branschen, hur framtidens konsult kommer arbeta och i vilka sammanhang.

Peter Himmerär sedan 2010 VD för Kia Motors Sweden som ansvarar för den svenska marknaden hos världens femte största fordonstillverkare, Hyundai-Kia Automotive Group. Himmer bär med sig en svårslagen erfarenhet från en bransch och marknad i omvandling genom ledande roller hos bla Fiat Group, Chrysler och Ford Motor Company. Peter kommer att tala om kundens/företagets framtida behov och utmaningar samt krav på morgondagens managementkonsult.

I samband med jubileet uppmärksammas även årets mottagare av SMK Award in Consulting Excellence. Priset tilldelas ett av medlemsföretagen utifrån de konsultuppdrag som nomineras och bedöms utifrån ett antal kriterier så som värdeskapande för kunden.

Är du journalist? Kontakta malin.wennebro@ekan.com , 0768-98 52 07

För mer information och anmälan hänvisas till jubileumssidan på http://www.managementkonsulten.se/jubileet.html

Om Sveriges Managementkonsulter

Sveriges Managementkonsulter(SMK) bildades 6 april 1967 med professor emeritus Holger Bohlin som ordförande. Holger Bohlin var bland annat med och grundade de välkända skandinaviska managementkonsultbolagen Indevo samt Bohlin och Strömberg. Visionen är att vara det självklara valet av branschorganisation för alla managementkonsultföretag i Sverige.

En managementkonsult är en konsult eller ett konsultföretag som självständigt tillhandahåller råd eller hjälp i ledningsfrågor. SMK driver aktivt ett antal strategiskt viktiga, branschövergripande frågor, såväl för våra kunder som för konsulterna. Ambitionen är att vara ett attraktivt forumförerfarenhetsutbyte och kollegial samvaro genom att arrangera möten i olika former för medlemmarna. Branschföreningen bistår även med avtalsvillkor och etiska riktlinjer och ingår i den globala medlemsorganisation i ICMCI (International Council of Management Consulting Institutes) samt är medlem i Svenskt Näringsliv.

Ekan Management är ett managementkonsultbolag med 30 års erfarenhet av nytänkande. Genom att Utmana, Involvera och Förverkliga hjälper vi våra kunder att skapa morgondagens verklighet.