Inbjudan till presentation av bok om portugisisk maratonlöpare som avled under OS 1912

Inbjudan till presentation av André Oliverias bok Maraton till evigheten - Francisco Lázaros tragiska öde under Olympiska Spelen i Stockholm 1912 på Hotel Diplomat, Strandvägen 7 C, den 28 november 17.30. Vid presentationen medverkar, förutom författaren, Margareta Björk, ordförande i Stockholms kommunfullmäktige, vice talman Ulf Holm och Portugals ambassadör Manuel Marcelo Curto. Samtidigt invigs också en fotoutställning på Diplomat av Henrik Montgomery.

Francisco Lázaro var Portugals stora hopp inför maratonloppet under de olympiska spelen i Stockholm 1912. Men i den 30-gradiga värmen fick han solsting efter vätskekontrollen i Sollentuna och avled på vägen tillbaks till Stadion.

André Oliveira har skrivit en roman om händelsen baserad på fakta. Han följer Francisco Lázaro från förberedelserna i stadsdelen Bairro Alto i Lissabon till ankomsten till Sverige, inkvarteringen på Hedvig Eleonora skola och det tragiska dödsfallet under maratonloppet. Vi får även följa med på studiebesök som görs till norra begravningsplatsen där Vicomten Soto Maior ligger och en välkomstceremoni ombord på en skärgårdsbåt.

”Den unge Lázaros tragiska öde i den obarmhärtiga solen under maratonloppet 1912 har för alltid skrivit in sig i OS-historien”, skriver Margareta Björk, ordförande i Stockholms kommunfullmäktige, i förordet till boken. Hon invigde även en minnesplakett efter maratonlöparen, som sattes upp vid Maratonporten på Stadion i samband med 100-årsjubileet av Olympiaden.

André Oliveira är född 1978, i Braga, norra Portugal. Han har en examen i ekonomi från universitetet i Porto och en mastersexamen från universitetet i Minho. Sedan 2010 tjänstgör han på Portugals ambassad i Stockholm. Boken är tidigare utgiven i Portugal men ges nu ut på svenska och andra språk.

Anmäl deltagande till Bertil.Ekerlid@ekerlids.com senast den 27 november. Beställning av recensionsex och önskemål om intervjuer med författaren görs still samma adress. Tel 070-696 1057.

Kategorier