Ny bok: Jag och TV 4 av kanalens grundare Gunnar Bergvall

”För övrigt ska Bergvall också sluta”.

Orden från mediamogulen Jan Stenbeck från Publicistklubbens scen kom som en total chock för Gunnar Bergvall som själv satt i publiken.

Sparkad och ”avrättad” offentligt inför en fullsatt debattsal med journalister och mediefolk och med tv-kameror på plats också inför hela svenska folket. En händelse som skapade löpsedlar och gav honom förstasidan i Expressen dagen efter.

I boken ”Jag och TV4” berättar Gunnar Bergvall hur det gick till när han och Ingemar Leijonborg under sju år byggde upp det som kom att bli TV4, den första marksända reklam-tv-kanalen i Sverige.

För första gången också hans egna ord och känslor om den trassliga TV4-premiären, om svikna löften och om den ödesdigra kvällen den 11 december 1991 då han fick sparken från sitt livsverk av Jan Stenbeck som kort tid innan gått in som ny delägare i TV4 när regeringen, efter mycket politiskt rävspel, givit koncession för en konkurrerande marksänd tv-kanal vid sidan av Sveriges Television, SVT.

”Jag och TV4” är också historien om Gunnar Bergvalls liv. En personlig berättelse om hans väg från skola och utbildning till framgångsrik entreprenör och företagsledare, och om privatpersoner Gunnar Bergvall från barndomen till gift familjefar samt om ridolyckan som höll på att göra honom förlamad för resten av livet.

Tillsammans med Ingemar Leijonborg grundade Gunnar Bergvall TV4 där han verkade under åren 1985 - 1991, varav två år som vd.

Han har också varit med att bygga upp tv-kanalen Eurosport Nordic, it-företaget Parallel Consulting och var nära att tillsammans med Bonniers starta en svensk variant av nyhetskanalen CNN.

För beställning av recensionsexemplar, mejla bertil.ekerlid@ekerlids.com

Tel 070-696 10 57

Gör kontakt med Gunnar Bergvall, mejla Gunnar.Bergvall@scandinaviancontentgroup.com

Tel 070-815 88 00