Ny bok: Knutby inifrån - så blev pingstförsamlingen en sekt  av Peter Gembäck och Annika Sohlander

Ny bok: Knutby inifrån - så blev pingstförsamlingen en sekt av Peter Gembäck och Annika Sohlander

Efter mordet på Alexandra Fossmo 2004 trodde många i Knutby Filadelfia att verksamheten skulle återgå till det normala. Men i själva verket ökade maktmissbruket, våldet och trakasserierna. Åsa Waldau, Kristi brud, bedrev ett skräckvälde som pastorn Peter Gembäck var en del av. I boken Knutby inifrån försöker han förklara hur en pingstförsamling med engagerade unga människor successivt blev till en sekt och vilka mekanismer som gör att våld, förtryck, sexuellt utnyttjande och maktmissbruk i en sluten grupp kan fortgå och accepteras.

Knutby inifrån är berättelsen om pastorerna som styrde Knutby, föreställningen kring Kristi brud och sprickan i den innersta kretsen som blev början till slutet för Knutby församling. Med hjälp av verktyg som våld, sex och pengar kunde en osund sektkultur fortsätta frodas, väl dolt under en rätt så ”normal” yta.

Historien är berättad ur Peter Gembäcks perspektiv och med hans minnesbilder och intryck av olika personer som grund.

Han var högt uppsatt i hierarkin och för första gången vill han berätta hur han själv gjort fel, ljugit och kränkt. Med en unik inblick kan han berätta saker från den innersta kretsen som aldrig tidigare avslöjats.

Knutby inifrån är ett försök att förklara hur en pingstförsamling med engagerade unga människor successivt blev till en sekt. I ett avslutande kapitel går psykoterapeuten Rigmor Robért i genom vilka mekanismer som gör att förtryck och manipulation accepteras.

Boken är skriven i samarbete med frilansjournalisten Annika Sohlander.

För beställning av recensionsexemplar, mejla bertil.ekerlid@ekerlids.com

Tel 070-696 1057

För kontakt med Peter Gembäck, mejla peter@knutbybygg.se