Ny bok om företaget AlphaCE som förmedlar jobb till nyanlända och arbetslösa

Ny bok om företaget AlphaCE som förmedlar jobb till nyanlända och arbetslösa

-Insatserna för att förmedla jobb till nyanlända och andra arbetslösa är alldeles för fyrkantiga. Alltför mycket handlar om att fylla i blanketter, det är det mänskliga mötet på arbetsplatsen som kan skapa en kontakt som kan leda till jobb.

Det säger Maria Mattsson Mähl, författare till boken I huvudet på en välfärdsentreprenör – om framgångssagan AlphaCE. Hon anser också att det idag krävs för mycket dokumentation av flyktingar som ofta kommer utan papper.

-Testa dem för de arbetsuppgifter som gäller så kan man på så sätt avgöra om de har de rätta kvalifikationerna!

Hon betonar också att invandringen av unga människor är positiv för Sverige som har en åldrande befolkning.

Maria Mattson Mähl har grundat utbildnings- och coachningsföretaget Alpha CE som arbetar med att bekämpa utanförskapet för nyanlända invandrare, arbetslösa ungdomar och långtidsarbetslösa. Hon beskriver i boken resan från 0 till 360 anställda i 15 län på tre år. Det är en bok om entreprenörskap och kvinnligt ledarskap och om de uppoffringar man måste göra för att nå sina drömmars mål.

AlphaCE förmedlar 40 jobb i veckan till personer i utanförskap, dvs 2 000 per år och utbildar 1 500 personer i svenska för invandrare och har 800 praktikplatser för arbetssökande.

För beställning av recensionsex, maila bertil.ekerlid@ekerlids.com

Tel 070-696 1057.

För kontakt med Maria Mattsson Mähl, ring 070-696 1033.