Ny bok: Världen flyttar in - en liten bok om integration i Vingåker

I boken Världen flyttar in – en liten bok om integration i Vingåker intervjuas sju personer från olika länder som integrerats i kommunen. De som intervjuats eller skrivit själva kommer från Albanien, Syrien, Palestina, Irak, Afghanistan, Somalia och Eritrea. Vissa är kritiska till Migrationsverket. Alla är positiva till Mötesplatsen, ett ställe där de som väntar på asyl kan träffas och även få utbildning i svenska. Den anordnas i samarbete mellan Röda Korset, Diakonia, Svenska kyrkan och Vingåkers kommun. Det är insatser från civilsamhället som i samarbete med kommunen bidragit till att integrationen i Vingåker har blivit så lyckosam. I boken intervjuas också volontärer från Mötesplatsen.

Vingåker är en typisk svensk landsortskommun där asylförläggning och flyktingmottagande blivit en självklar del av vardagslivet. En stark ideell sektor kompletterar kommunens arbete med mottagande och integration.

Författare är Hawa Hashim som jobbar som flyktingstödjare inom kommunen och Caroline Wulff som är skribent.

För beställning av recensionsexemplar, maila bertil.ekerlid@ekerlids.com Tel 070-696 10 57.

För mer information kan också Dag Wallströmer, socialchef i kommunen kontaktas, dag.wallstromer@vingaker.se Tel 0151 191 00

Utgivningsdag 21 augusti 2018,

Boken presenteras vid en release på biblioteket i Vingåker tisdagen den 21 augusti 14.00.

Se separat inbjudan.