Superspionen Kim Philby, diskotekens historia och vittnesskildring från Auschwitz bland höstens utgivning på Ekerlids Förlag

En spion bland vänner. Kim Philby, agent, dubbelagent, förrädare och gåta av Ben Macintyre ges ut i oktober på Ekerlids Förlag.  Boken handlar om den mest framgångsrike spionen i historien, som under de kalla krigets dagar avslöjade samtliga allierades operationer mot Sovjetunionen under 20 års tid. Utan att blinka sände han ett otal personer därmed i döden.

Samma månad kommer Varför har du ritat siffror på din arm farmor? av Rolf Tardell, redaktör vid Sveriges Television. Berättelsen om hans mamma Annette, är en skildring av ett av de alla öden som tillsammans utgör Förintelsen. Annette och hennes familj transporterades i en boskapsvagn tillsammans med sina föräldrar till Auschwitz i slutet av 1944.  Hon räddades av de vita bussarna och kom till Sverige vid krigets slut.

30 år efter öppnandet av sitt eget diskotek i Norrköping skriver Håkan Hjulström de svenska diskotekens historia i boken Diskoteken i Sverige. Det är en nostalgitripp som beskriver inredningarna, musiken, kläderna, frisyrerna, artisterna, diskjockeyerna och mycket annat som skildrar tidsandan från slutet av 1960-talet till början av 1990-talet. Boken ges ut i slutet av oktober.

Övriga utgivningar i höst är Kent Asps och Johannes Bjerling vid JMK, Göteborgs universitet, som i boken Mediekratin beskriver mediernas makt i svenska val. Den kommer i slutet av augusti. Till terminsstarten kommer också den elfte, helt omarbetade upplagan av Massmedier - nya villkor för press, radio och TV i det digitala medielandskapet. I början av september kommer en bok om Företagsobligationer skriven av Louis Landeman och Gabriel Bergin vid Danske Bank.

Tre böcker med ledarskapsinriktning ges ut under hösten. Chefen och medarbetaren av Christer Ackerman ges nu ut i pocketversion, Ingvar Bengtson skriver en bok om Känslans kraft i företagskulturen och boken De 4 disciplinerna av exekvering ges ut av Chris McCesney, Sean Covey, Jim Huling och Mark Reznik. I november ger förlaget också ut en jubileumsbok om IFN, Institutet för Näringslivsforskning som fyller 75 år och en jubileumsbok om föregångaren IUI, Industriens utredningsinstitut. Se mer info i relaterat material nedan.

Recensionsex beställs genom mail till bertil.ekerlid@ekerlids.com eller 070-696 10 57