​Det sjuder av liv i eko-Sverige

För första gången någonsin anordnas kampanjen Eko september. Tjugo ekobönder, från norr till söder, är startklara och kommer bidra med minst 35 aktiviteter under september. Redan till helgen bjuder ekobönder i Skåne in till Ekorundan för att visa hur ekologisk produktion går till.

– Ekobönderna är laddade. De kan, som ingen annan, berätta hur ekologisk produktion är en del av lösningen på världens globala utmaningar och kriser, säger Sofia Sollén Norrlin, verksamhetsledare på Ekologiska Lantbrukarna.

Ett av de viktigaste budskapen i kampanjen är att berätta hur ekologisk och KRAV-certifierad odling bidrar till flera viktiga miljö- och samhällsvinster. Bland annat kvantifierar kampanjen 858 extra insatser som ekobönderna levererar, utöver vad nationellt regelverk kräver. Resultatet av ekobönderna och livsmedelsföretagens hårda arbete är sju viktiga samhälls- och miljöfördelar: Biologisk mångfald. Rent vatten. Levande jordar. Inga naturfrämmande kemiska bekämpningsmedel. Extra god djuromsorg. Mat utan konstgjorda tillsatser – som alltid är kontrollerad.

– 858 extra åtgärder med sju stora vinster. Vi vill att ekoböndernas extra-arbete, summerat i siffror, ska synliggöras så att alla som köper eko vet att de får massor av mervärden med på köpet, säger Sofia Sollén Norrlin.

En av de första aktiviteterna i Eko september äger rum nu i helgen. Det är den årliga Ekorundan i Skåne där 17 gårdar bjuder in allmänheten.

– I år storsatsar vi med rekordmånga gårdar. Ekorundan och Eko september är gyllene tillfällen att lära sig mer om hur det funkar på en ekologisk gård. Eller om du bara vill ha en mysig helgutflykt. Det kommer finnas gott fika på alla gårdar, säger Ebba-Maria Olson, ekobonde på Mossagården och arrangör av Ekorundan.

Hon bekräftar att kampanjen Eko september är efterlängtad:

– Det är underbart med en kampanj där alla inom ekorörelsen kraftsamlar och jobbar tillsammans för att visa varför ekologisk mat är så viktig, säger Ebba-Maria Olson.

I England har ekorörelsen under flera år anordnat kampanjen ”organic your september” och nu är det första gången som Eko september ska äga rum i Sverige. För kampanjen ansvarar Organic Sweden, Sveriges konsumenter, KRAV och Ekologiska lantbrukarna.

I Sverige finns det idag drygt 5000 bönder som odlar enligt EUs och KRAVs regler om ekologisk produktion på sammanlagt cirka 20 procent av jordbruksmarken.

Sofia Sollén Norrlin, verksamhetsledare Ekologiska Lantbrukarna 0703809396
Ebba-Maria Olson, ekobonde och arrangör av Ekorundan, Mossagården 0703285544