Ekoinventering gav superresultat!

Ekomatcentrum har tillsammans med Naturskyddsföreningen i Sigtuna kommun inventerat nio livsmedelsbutiker i kommunen. Tre inventeringar under ett år har bidragit till 80 procent fler ekologiska produkter på hyllorna. 42 ekologiska baslivsmedel med alla dess varianter har inventerats och räknats.

Utbudet av 42 utvalda ekologiska produkter har ökat med 80 procent i Sigtuna kommun 2014 och med 34 procent eller 361 produkter under andra halvåret 2014. Coop har störst utbud och har också ökat med flest produkter, 113 st. På andra plats kom ICA Maxi Arlandastad med 98 produkter och totalt 304 st. ICA Sigtuna ökade med 59 produkter och hade totalt i december 212 st. Lunda livs ökade från 48 till 88 st under andra halvåret, vilket är en bedrift. ICA Valsta ökade med 30 produkter, ICA Sätuna med 24 och har totalt 116. Lild ökade med 8 st och redovisade totalt 24 och Lilla Matöppet i Rosersberg nådde upp till 21 produkter och ökade med 2. Willys minskade tyvärr från 190 produkter till 179 under andra halvåret.

Ekologiskt till de små är viktigast!

Barnmat på burk är vinnaren bland ekoprodukterna. Barnmat på burk ökade med 56 % under andra halvåret i Sigtunas butiker. Alla butikerna håller ett mycket omfattande ekologiskt utbud på barnmat i burk. Alla utom Lidl som inte hade en enda ekologisk barnmatsburk. Totalt hittade vi 425 st varianter av barnmat på burk. Däremot är det ekologiska utbudet mer skralt när det gäller välling- och grötprodukter till barn.

Projekt i medvind

34 procent är en rejäl ökning av utbudet på bara 6 månader. Genom uppprepade inventeringar och rapporter och artiklar i media har Ekomatcentrum och Naturskyddsföreningen i Sigtuna lyckats med att sätta fokus på det ekologisk utbudet och medverkat till att samtliga butiker ökat sitt ekologiska utbud under 2014. Projektet har haft medvind av en kraftigt ökad försäljning av ekologiskt i hela landet. Enligt Ekoweb ökade försäljningen av ekologiskt med 3 miljarder, dvs  41 procent under 2014. Dock går inte våra siffror att jämföra med landets nationella försäljningssiffror då våra siffror baseras på ett begränsat antal ekologiska produkter och de nationella siffrorna baseras på försäljningsökning i kronor.

• ekoutmaningen
  • ekologisk mat i butik