PM & Vänner är Årets Ekokrog 2011

PM & Vänner i Växjö har utsetts till Årets Ekokrog av EkoMatCentrum. Landsbygdsminister Eskil Erlandsson delade ut priset på White Guide Galan, restaurangernas egen Oscarsgala, på måndagskvällen.

Utmärkelsen Årets Ekokrog 2011 tilldelades restaurang PM & Vänner i Växjö med motiveringen:

”För en ambitiös och genomarbetad strategi för att hitta ekologiska och närproducerade råvaror av högsta kvalitet, som spelas ut i en kreativ gastronomi i mästarklass.”

Utmärkelsen ”Årets Ekokrog” delades ut för sjätte gången på den festliga galan på Grand Hotel i Stockholm. Övriga nominerade var Skebo Herrgård, Skebo och Villa Anna, Uppsala.

– PM & Vänner är väl värda att uppmärksammas. De arbetar seriöst med ekologiskt certifierade livsmedel. Som gäst kan man känna sig säker på ursprunget och produktionsförhållandena, säger Carin Enfors, EkoMatCentrum, om årets vinnare.

– Kul att intresset ökar i hela landet. Såväl restauranger på landsbygden finner inspiration i ekologiskt och lokalproducerat liksom storstädernas trendkrogar, fortsätter Carin Enfors. Det har blivit allt knivigare att utse en vinnare eftersom så många har blivit så bra.

Priset delades ut av landsbygdsminister Eskil Erlandsson som har ett starkt intresse av att lyfta fram Sveriges gastronomi, som bygger på naturliga, ekologiska råvaror i satsningen på Matlandet Sverige.

Fler restauranger arbetar medvetet med ekologisk mat och dryck. Dessa krogar utmärks i White Guide med en eko-symbol.

White Guide och EkoMatCentrum - Informationscentrum för Ekologiska Produkter, samarbetar för att lyfta fram restauranger som arbetar med kvalitetsråvaror framställda på ett ekologiskt och hållbart sätt.

Med utmä rkelsen Årets Ekokrog premieras en restaurang där ekologiska råvaror utgör en av grundpelarna i ett ambitiöst gastronomiskt arbete. Detta är något som bidrar till en hållbar utveckling på restaurangscenen – och i förlängningen för oss alla. Förutom ekologiskt ingår närproducerat och gastronomisk nivå i bedömningskriterierna.Tidigare vinnare är Mistral i Stockholm, Oaxen Skärgårdskrog i Oaxen, Ängavallen i Vellinge, Pontus! i Stockholm och Salt & Brygga i Malmö.

Fler restauranger, caféer och cateringföretag med hög andel ekologiskt finns på www.ekokrogar.se

EkoMatCentrum – Informationscentrum för ekologiska produkter – skapar intresse för ekologiska produkter och medverkar till hållbara produktionsmetoder.

Ekologiska livsmedel produceras med god djuromsorg, utan bekämpningsmedel, handelsgödsel och onaturliga tillsatser. GMO – genmodifiering  –  är inte tillåten.